Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Dags för fernissa!

Ja, nu närmar sig den natt då man var liten och man absolut inte fick kliva upp på natten och gå på toa! Mamma skulle före julafton fernissa korkmattan i köket innan hon lade sig, all mat ur skafferiet togs ur så att det inte fick smak av lukten från fernissan. Man klev ju aldrig upp på natten annars heller, men det var liksom lite extra spännande, man kände i fantasin hur man fastnade med fotsulorna på det nyfernissade golvet! På morgonen luktade det starkt av fernissan och golvet var blankt som en spegel. Ibland tänker jag att man borde fernissa ngn brädbit som får ligga framme så man får åtminstone lukten...

2.    länk #2

Nu är det snart dags igen....

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Västernorrland

Ha, det där känner jag igen. Lillsyrran gick upp mitt i natten så det blev små fotspår fram till skafferiet.

4.    länk #4

Hög tid att fernissa korkmattan

5.    länk #5
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Check!
    Fernissade hela vårt vardagsrums- och matrumsgolv i förra veckan. Visserligen ett nyinlagt trägolv men ändå... till nästa år får vi kanske fernissa om lagom till jul!

Nu har lukten lagt sig och golvet är fantastiskt vackert. Tre strykningar fernissa med pigment i första så det blev brunt. Högblankt men inte alls halt och precis lika vackert som förra gången vi fernissade ett golv.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Vart får man tag i fernissning? Skulle ha det när jag skulle fixa till golvplanken i vårat gamla kök men det enda som fanns då var miljövänliga vattenbaserade golvlacker. Till slut så hittade jag en dammig burk på en färgaffär, men det var den sista. Dom hade inte ens kvar den i kassasystemet så jag fick 3L för 50kr.
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Västernorrland

Vart får man tag i fernissning?
    Kanske i någon färghandel med inriktning mot båtmarknaden?

8.    länk #8
    Dr_Jerkylls avatar
    Senior medlem Medlem: Dec 2006

Claessons exempelvis.
    - - - - - - - - - - - - - -
    www.asarp.nu

9.    länk #9
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Vi köper vår från Gysinge byggnadsvård. Den är vi väldigt nöjda med.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01