Ja, nu närmar sig den natt då man var liten och man absolut inte fick kliva upp på natten och gå på toa! Mamma skulle före julafton fernissa korkmattan i köket innan hon lade sig, all mat ur skafferiet togs ur så att det inte fick smak av lukten från fernissan. Man klev ju aldrig upp på natten annars heller, men det var liksom lite extra spännande, man kände i fantasin hur man fastnade med fotsulorna på det nyfernissade golvet! På morgonen luktade det starkt av fernissan och golvet var blankt som en spegel. Ibland tänker jag att man borde fernissa ngn brädbit som får ligga framme så man får åtminstone lukten...
Senior medlem
Medlem: Nov 2005
Län: Kronoberg
Check!
Fernissade hela vårt vardagsrums- och matrumsgolv i förra veckan. Visserligen ett nyinlagt trägolv men ändå... till nästa år får vi kanske fernissa om lagom till jul!
Nu har lukten lagt sig och golvet är fantastiskt vackert. Tre strykningar fernissa med pigment i första så det blev brunt. Högblankt men inte alls halt och precis lika vackert som förra gången vi fernissade ett golv.
Junior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Västerbotten
Vart får man tag i fernissning? Skulle ha det när jag skulle fixa till golvplanken i vårat gamla kök men det enda som fanns då var miljövänliga vattenbaserade golvlacker. Till slut så hittade jag en dammig burk på en färgaffär, men det var den sista. Dom hade inte ens kvar den i kassasystemet så jag fick 3L för 50kr.