Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Per Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Oct 2004
    Ålder: 43
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 2

Rätt dagvattenbrunn till hus från 1926

Ska ersätta våra temporära dagvattenbrunnar med plastlock med riktiga gjutjärn som går i stil med huset som är byggt 1926. Är den här den rätta eller har jag några andra alternativ?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	gjutjarnsbrunn.jpg
Visningar:	39
Storlek:	38.3 KB
ID:	34188  

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Jag vet bara att dessa prylar har en avgörande funktion för husets livslängd. Om dagvattnet av någon orsak inte leds bort från grunden kommer det att vålla skada.

Annars var det jättekäckt!

3.    länk #3
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Ser en storlek för litet ut (ø300mm ?). Du bör ha en 400-betäckning för att du skall få ner verktyg i framtiden (talar av egen erfarenhet). Annars blir det perfekt med denna betäckning.

Ett smakfullt alternativ till dessa brunnsbetäckningar är att gräva ner den 15-20 cm och täcka med ett lager mellanstora stenar (40-60)som döljer brunnen helt. Dessa får man plocka upp vart 10:e år för att rensa bort skit.

4.    länk #4
    Per Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Oct 2004
    Ålder: 43
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 2

Ser en storlek för litet ut (ø300mm ?). Du bör ha en 400-betäckning för att du skall få ner verktyg i framtiden (talar av egen erfarenhet). Annars blir det perfekt med denna betäckning.

Ett smakfullt alternativ till dessa brunnsbetäckningar är att gräva ner den 15-20 cm och täcka med ett lager mellanstora stenar (40-60)som döljer brunnen helt. Dessa får man plocka upp vart 10:e år för att rensa bort skit.
    Tack för svar. Men vad ska jag göra med verktyg i brunnen?
    Tanken är att denna gjutjärnsbrunn ska anslutas till plaströren och däremmellan limmas en svart plasgrej som plaströret ansluts till (den svarta plastgrejen syns på bilden).

PS. det smakfulla alternativet att gräva ned den och rensa var 10:år är inget för mig. Jag är för bekväm.

5.    länk #5
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Men vad ska jag göra med verktyg i brunnen?...
    Typ, en skopa att gräva upp skit som samlats. Det kanske inte behövs i ditt fall.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen