Byggahus.se
Några frågor?

Vi ska lägga nytt golv i vardagsrummet (ca: 30kvm) och har tänkt lägga ett kilsågat golv för de är helt klart snyggast enligt oss :)

Min fråga är va ni som har köpt kilsågat (ev. parallelsågat över 16cm i bredd) har fått för kvm pris? Och varifrån ni har köpt dem? Och övriga kommentarer (som bemötande etc.) Så ja vet vilka de är någon idé att ta in prisidé/offerter från.

Ja har tänkt åka runt till lite sågar runt örebro (om ja lyckas hitta nån :)) och kolla va de kan erbjuda och va priset skulle bli, men ja är främst intresserad av "färdiga" golv som inte behöver allt för mkt handpåläggning :)
 
Redigerat:
om du vill ha bra respons så får du nog specificera vad du letar efter och varför lite grand. Vad har du för hus? du vill ha kilsågat-till en sportstuga 1950/hus före 1850 och ångsågarnas intåg? du vill ha furugolv eller jakaranda/ebenholtz/?, och varför... Ett tips är att titta på någon av de mer kända byggnadsvårdsintroduktionsböckerna och ringa in vad som är lämpligt för ditt hus. därutifrån ges huruvida du bör ha parallellsågat/kilsågat, furu (mörkare)/gran (ljusare), plank eller tunnare brädor. allt detta avgör priset samt huruvida du bör investera i ett dyrare riktigt golv eller billigast möjliga osv.
 
Va ja vill veta är vad och varifrån folk har köpt och hur mkt de betala för de.. då spelar de ju inte så stor roll vart jag ska lägga de eller vilket träslag ja vill ha.. priset andra har betalat för sina kilsågade golv (och parallel sågade över 16 cm i bredd) är väl desamma endå? och folk har nog köpt samma grejer oavsett va ja kommer köpa.. så har ja nog antagigt att de flesta har köpt furu eller gran när de gäller kilsågat..

Ja är mkt medveten om vad ja vill ha och hur ja vill att de ska se ut, de va inte idag vi kom på hur vi ville ha det och vilken känsla vi är ute efter..

Har du ett kilsågat golv? Isåfall hur mkt kosta de per kvm?
 
Den attityden kommer nog att ge dig många svar...

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Den attityden kommer nog att ge dig många svar...

/ Fredrik
Samtidigt kan jag förstå BillyBragg. Ibland ställer man ganska raka enkla frågor och ändå innehåller svaren allt annat än det man frågade. Ibland får jag känslan av att de populäraste trådarna är de där folk ska tycka så himla mycket, medan de trådar som handlar om rena fakta eller svar på lösningar förblir ganska obesvarade. Helt Off topic och jag har inga som helst erfarenheter av kilsågat golv förutom att detta företag i Skåne www.kullaberggolv.se verkar ha fina produkter!
 
Nä ursäkta.. Blev lite uppjagad.. De är ju alltid svårt att få ett rakt svar på något typ av forum :)

Sen så behöver ju inte folk anta att man inte har nån koll.. Om ja frågar någon "irl" tex var de har köpt sin audi och hur mkt de betala för den så kommer ja knappast få svaret att ja ska kolla upp vilken motor ja ska ha, vilka vinterdäck som passar mej osv. Utan då får man ju snarare "Ja köpte den på Kalle kulas bilservice för 75 000."

För övrigt tyckte ja de va ganska specificerat. Meen:

Jag har ett hus från andra delen av 1800-talet, nu vet jag att de gick ifrån kilsågat till parallelsågat i slutet av 1800 men vi vill endå helst ha ett kilsågat golv, vi vill inte bo i ett museum så helt tidsenligt behöver de inte vara. Ja är ganska säker på att de bara använde trägolven som undergolv till nått annat matrial, lineoleum tror ja va? så de blir endå inte helt korrekt.

Vi har några byggnadsvårds böcker som vi har läst, har även sökt flitigt på internet och vi har kommit fram till att ett kilsågat furu golv skulle passa oss (men skulle kunna tänka oss gran eller ett brett parallelsågat oxå om det blev en väldig skillnad i pris, vilket de inte verkar som). Vi skulle kunna ha relativt tunna plank då det är spånskiva på alla golven, som ja helst inte tar bort, men vad jag har sett så verkar de inte vara så vanligt med "tunna" kilsågade golv, de får man ju ta med de eventuella leverantörerna isåfall.

Men innan ja kontaktar några distrubitörer skulle jag alltså vilja få ett litet hum om vilka som verkar bra, enligt andras erfarenheter.

Och vi vill inte ha billigast möjliga då vi är ute efter ett massivt trägolv (se rubrik) med breda plankor (de kilsågade golv ja har sett har varit mestades väldigt breda plank med kanske några smalare). Och om jag har förstått rätt så är de inte den typen av golv som är de billigaste. Ja har inte sett nån som verkar sälja ett andra sorteringens kilsågatgolv, men ja kan ju självklart ha fel.

Ja har ju då ett hum om vad golv verkar kosta, men de kan ju vara kul att veta vad andra har betalat för de..
 
Du har bäsinge såg vid Avesta, ring honom så avverkar han efter dom längder du vill ha. Men du får vänta till Februari/Mars. 450 kr/m2 plus moms, och ytterligare 50kr/m2 för nertorkning till 12% TROR jag att det var. 40 cm breda golvplank är inte ovanligt! Fura.
 
Gysinge säljer grangolv vet jag, kommer inte ihåg bredd. Har för mig ca 350kr/m2 men det kanske är smalare brädor då, med tanke på priset Manberg skrev ovan...
 
Föllingegolv har sådana golv, en återförsäljare kan man hitta här. De svarar gärna på prisförfrågningar, de gjorde de i alla fall när jag frågade om ett golv.
 
Kilsågat golv var inte menat som något undergolv, det var före linoliummattornas tid.
Köp aldrig ett kilsågat golv tunnare än 30mm. Kolla om du har en liten lokal såg eller en "bonnsåg" som har erfarenhet av att göra kilsågade golv. Bäsinges golv är mycket vackra och kostar därefter.
 
Jo men ja menar att huset är från slutet av 1800-talet, och då hade man väl oftast inte sina trägolv synliga.. Från byygnadsvard,se "Mot slutet av 1800-talet förekommer hyvlade och spontade brädor som underlag för korkmattor." (http://www.byggnadsvard.se/index.ph...oernan-gamla-traegolv&catid=42:golv&Itemid=66)

Va ja mena var bara att vi inte behöver ha mansikt tidsenligt.. för då skulle vi inte ha kilsågat golv överhuvudtaget..

Varför ska ja inte ha ett tunnare än 30mm? (om ja mot förmodan skulle få tag i ett)
Om ja fick tag i de skulle ja inte kunna lägga dem på de befintliga spånskivorna? Va gör de? Utseendet är väl desamma?

Ja ja har försökt hitta nån såg runt örebro med erfarenhet av kilsågade golv, men det verkar vara dött lopp :) Bäsinge tyckte ja verka ok annars.. Även om 450kr/kvm är mkt pengar så är de överkommligt för oss iallafall..
 
Redigerat:
Första svenska tillverkaren av linoleummattor startade sin produktion 1896. Innan dess var nog linoleummattan sällsynt i svenska hem. Vårt hus är byggt 1882. På bottenvåningen har rummen parallellsågade golvplank och enkare utrymmen har kilsågade. Övervåningens rum inreddes runt sekelskiftet med linoleummatta på undergolv. Alkoverna har kilsågade plank av klenare dimension.
 
apotekarnes
http://www.defactobredast.se har riktigt breda golv, dock inte kilsågade.

Om det finns nån bondsåg med hyvel i närheten går det att få tag i bra golv billigt om du är beredd att jobba lite själv med golvet efter sågning och hyvling. Jag har själv lagt in kilgolv med bredder mellan 25 och 45 cm. Jag fräste not själv och har plywood som lösfjäder. Funkar jättebra. Jag tycker att man ska satsa på ett lite tjockare golv om man ändå kostar på och lägger in ett brett och fint golv. Då håller det för slitage och slipningar i generationer.
 
Det finns även CK timmerhus i Möklinta som sågar egna golv. Prisuppgifter därifrån vet jag inte. För övrig info tror jag att Bäsinges golv är 38 mm.

BillyBragg skrev:
Jo men ja menar att huset är från slutet av 1800-talet, och då hade man väl oftast inte sina trägolv synliga.. Från byygnadsvard,se "Mot slutet av 1800-talet förekommer hyvlade och spontade brädor som underlag för korkmattor." ([länk])

Va ja mena var bara att vi inte behöver ha mansikt tidsenligt.. för då skulle vi inte ha kilsågat golv överhuvudtaget..

Varför ska ja inte ha ett tunnare än 30mm? (om ja mot förmodan skulle få tag i ett)
Om ja fick tag i de skulle ja inte kunna lägga dem på de befintliga spånskivorna? Va gör de? Utseendet är väl desamma?

Ja ja har försökt hitta nån såg runt örebro med erfarenhet av kilsågade golv, men det verkar vara dött lopp :) Bäsinge tyckte ja verka ok annars.. Även om 450kr/kvm är mkt pengar så är de överkommligt för oss iallafall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.