Nykomling
Medlem: May 2008
Län: Västra Götaland
Urfräsning av tegelfog - hur djupt?
Hej!
Vi håller på att renovera en skorsten på ett fritidshus. Vi knackade loss den heltäckande putsen och insåg att vi gärna vill ha teglet synligt istället för att putsa om den helt. Fogarna emellan tegelstenarna är dock inte så snygga så de behöver fyllas igen och göras om. Vi fick rekommenderat Putsbruk-C och tårtsprits, vilket vi tänkte prova. Frågan är nu, hur djupt vi måste knacka eller fräsa i de befintliga fogarna för att putsbruket ska sätta sig ordentligt? Allt ska primas efteråt för att binda eventuella lösa partiklar.
Senior medlem
Medlem: Jul 2004
Län: Östergötland
Du bör nog hacka ungefär så djupt som fogen är bred för att det ska fästa bra. Glöm inte att fukta innan du går på med tårtspritsen, annars kommer fukten att sugas ut ur din nya fog, så att den inte kan härda ordentligt.
När jag fogade skorsten blåste jag rent med en luftmadrasspump, funkade bra. Jag la sen bruket på en murslev intill fogen och tryckte in med en foglslev. Jag tror tårtsprits tar längre tid.
Hans
Jag trodde det var ovan tak, och där har sotaren inga synpunkter på puts eller ej. Däremot innomhus, och där är dammsugare klart bättre än det jag använde.