Elarbetsansvarig
m.m.
|
2009-05-27, 13:57
|
|
|
Nykomling
Medlem: maj 2009
Län: Västerbotten
|
Varmgrund?
Vi har ett större timmerhus med uppmurknade syllar och golvkonstruktion. Golvet består av mullbänkar och primitiv torpargrund. Marken är finkornig och tyvärr ganska fuktig. Vi vill inte förändra huset alltför mycket och vill därför inte höja huset med extra timmervarv. Huset kommer endast att användas på vintern och vi har inga större komfortkrav. Eftersom det kan bli problem med en torpargrund har jag funderat på en varmgrund. Kan detta fungera?
1 gräva ut 2 Lägga ett lager grus 3 Plastfolie (ända mot grundstenarna) 4 cellplast direkt på marken. (5 eller 10 cm) 5 Oisolerde golvåsar 6 plankgolv (obehandlat) Jag funderar dessutom om golvet ska vara fritt eller fäst i väggarna vid väggarna hade jag tänkt mig lecakulor upp mot planken. Under lecakulorna hade jag tänkt mig plastfolie Om ni tycker att detta är en bra idé ska i så fall cellplasten vara över eller under plastfolien. Tacksam för svar |
|
2009-06-04, 14:32
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2007
Län: Västerbotten
|
Jag vet inte om en varmgrund är det bästa när man endast ska använda huset vintertid...
2009-06-04, 21:33
|
|
|
Nykomling
Medlem: nov 2008
Län: Stockholm
|
Generellt brukar man väl utföra en begränsad urschaktning och lägga ett lager makadam och ca 30 cm lecakulor i hela grunden ända upp till golvplanken. Och fuktspärren ska isåfall vara placerad längst ner i konstruktionen. Det är ju viktigt att få tätt, draget är ju oftast det största problemet, täta kallmuren med kalkbruk både invändigt och utvändigt. Sen är det ju nästan viktigaste för att få en torr grund att den är väldränerad så att inte alltför mycket markfukt _ligger kvar_ .
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|