Ta bort lerklining

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2009-05-15, 19:36
Citera |  #1

Junior medlem

Medlem: dec 2008
Län: ÖREBRO
Ta bort lerklining

Hoppas inte alla byggnadsvårdare inte får hjärtsnurp av rubriken...

Timmermannen som sett över stommen och bytt en hel del stockar har upptäckt att lerkliningen verkar vara kompletterad med något cementliknande material. STENHÅRT!

Cementen skall bort men snart ser jag inte skillnad på "cement" och lerklining...
Det ser likadant ut och är bara olika hårt....

Någon som kan beskriva färg och struktur på lera från 1896. (stod så på tidningarna då jag insåg att jag gått för djupt.

Huset ligger bredvid en gruva och huset har ägts av gruvan tidigare. Kan det vara så att gubbarna som lerklinat blandat i mycket finmalen sand från gruvan och fått till denna cementliknande blandning?

2009-05-15, 20:06
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: nov 2005
Svårt att svara generellt. Det finns nog lika många blandingar som det finns torp. Vanlig lerklining ska du kunna lösa upp i vatten, det är nog det enda generella...

2009-05-19, 19:59
Citera |  #3

gafsans avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2009
Län: Dalarna
Kan du få bort en bit och se om den är homogen eller om det är två skikt? Att det finns ett hårt ytlager. Har aldrig hört talas om så hård lerklining! Lokal specialitet?

2009-06-04, 19:11
Citera |  #4

Junior medlem

Medlem: dec 2008
Län: ÖREBRO
Troligen någon lokal variant....Verkar inte gå att lösa i vatten.

Timmergubbarna som bytt stockar och jobbar med flytt av timmerstommar hade inte sett något liknande...

Nu är väggen timmer-ren. Regling och linisolering på gång,

2009-06-04, 22:36
Citera |  #5

Fullvärdig medlem

Medlem: aug 2007
Län: östergötland
du kanske inte har lerklinade väggar utan väggar putsade med kalkbruk och som är kompletterad med cementbruk.... skrapa med kniv och kolla om det bara blir repor... cement....rasar ner fin sand...kalkbruk.... lera??
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons