Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fjärils avatar
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Bra tråd! Vi använder såpa med vitt pigment i för att inte få det där gulaktiga i golvet att framträda. Undrar dock om det är "lönt" de extra pengarna (kostar 500 för 5 liter), ännu så länge kan vi inte se någon direkt skillnad. Vi har dock fortfarande ett relativt nytt golv så det är ju svårt att säga. Jag funderade också på om man inte kan använda en annan såpa och själv slå i pigment av ngt slag. Jag har skrivit till Gysinge och frågat, men - surprise - de svarade bara att de inte saluförde pigmenterat och att de rekommenderade sin egen linoljesåpa. Till penslar, städning och så använder vi Grumme, fungerar bra där. Och den luktar mycket godare!

2.    länk #32
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Ett såpskurat golv bleknar med tiden avsett såpa. Det vita är bara överflödigt enligt min mening om man har lite tålamod. Dessutom ser det konstlat ut.

3.    länk #33
    Sophies avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2005
    Län: Kronoberg

Oavsett vad som är sant angående om linolja är bättre elelr inte för golv än vad grummes såpa är så upplever jag att det blir snabbare rent med linoljesåpan. Kanske enbart för att den är mer koncentrerad (mindre vatten) så koncentrationen i vatten när man skurar blir högre.

Jag hade nämligen slut på linoljesåpan nyligen och använde då grummes till golven men det blev faktiskt inte rent lika snabbt och enkelt. Så jag kommer fortsätta använda linoljesåpan till golven... och inga pigment. Jag tror som TorpSara att det är onödigt. Våra golv är inte heller gamla och skurade kanske 10 ggr (har legat sen i julas) och de drar inte åt gult nu iallafall.
    Ekenäs Gård - http://www.ekenasgard.wordpress.com Vår gamla gård!

Södergården - http://www.sodergarden.wordpress.com Där vi bor idag!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01