Byggahus.se
Jag skall börja montera innerväggar på en oinredd vind. Just nu ligger det ett 22 mm spångolv med värmegolvslingor. Det är ett enda stort rum som skall bli tre sovrum, ett allrum och ett badrum så småning om.

Frågor:

Hur monterar jag motsvarigheten till syllen(fast i taket)? just nu går det 28x70 reglar som håller lösullsisoleringen på plats. Kan man skruva fast "överliggaren" i dessa mindre reglar? Håller det?

Vissa väggar kommer ju "överliggaren" gå att fästa mot takstolarna men avståndet mellan dessa är 1200 mm cc. Är detta ett för långt avstånd?

Kan man fästa syllen direkt mot 22 mm golvskivan eller måste jag försöka pricka en regel för att få bästa fäste?

Jag hade tänkt spänna de vertikala reglarna ganska hårt mot syllen och "överliggaren".

Jag hade tänkt mig att montera 45x95 reglar överallt utom där jag kommer att ha dörrar där kommer jag att montera 45x70(dörrkarmen är 90 mm(70+13+13= 96 mm). 3 av 5 dörrar sitter på en väggbit som är 1100 mm och i 45 graders vinkel vilket gör att den väggen kommer att vara lite tunnare just där dörren sitter.

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar. Tacksam för svar.

/David
 
I
Lägg upp några bilder så blir det lättare att förstå hur det ser ut.
______________
Byggaren
 
Honeybun skrev:
Jag skall börja montera innerväggar på en oinredd vind. Just nu ligger det ett 22 mm spångolv med värmegolvslingor. Det är ett enda stort rum som skall bli tre sovrum, ett allrum och ett badrum så småning om.

Frågor:

Hur monterar jag motsvarigheten till syllen(fast i taket)? just nu går det 28x70 reglar som håller lösullsisoleringen på plats. Kan man skruva fast "överliggaren" i dessa mindre reglar? Håller det?

Vissa väggar kommer ju "överliggaren" gå att fästa mot takstolarna men avståndet mellan dessa är 1200 mm cc. Är detta ett för långt avstånd?

Kan man fästa syllen direkt mot 22 mm golvskivan eller måste jag försöka pricka en regel för att få bästa fäste?

Jag hade tänkt spänna de vertikala reglarna ganska hårt mot syllen och "överliggaren".

Jag hade tänkt mig att montera 45x95 reglar överallt utom där jag kommer att ha dörrar där kommer jag att montera 45x70(dörrkarmen är 90 mm(70+13+13= 96 mm). 3 av 5 dörrar sitter på en väggbit som är 1100 mm och i 45 graders vinkel vilket gör att den väggen kommer att vara lite tunnare just där dörren sitter.

Jag hoppas att ni förstår hur jag menar. Tacksam för svar.

/David

hejsan... japp du skruvar plåtskenan i din glespanel (28x70) det går perfekt, där du skall spika på takstolarna bankar du bara dit en gles till så spikar du i den.. i golvet kan du bara ta montage skruv 13mm lr spika där det går i golvreglarna.
men först å främst dipsar man ALLTID taket först sen ytterväggarna sen mellanväggarna.
men glöm nu EJ att sätta vikbar plåtband i alla innerhörnen samt alla takvinklar...
viktigaste AV allt!!!

sen din förklaring av dina reglar i din vnklade dörrpost förstår jag mig ej på hur du menar tyvärr... får grumla ett tag till återkommer, ifall du ej kan lägga ut nån skiss typ...
kör hårt gipskatten*tihi*
mvh
snickar estwing
 
Nu har jag gjort en skiss på hur övervåningen skall se ut. Allt är lurigt men det jag menar med vinklar är de väggar som är inringade med grönt. Här syns inte så mycket att jag har bytt storlek på vägg reglarna. Anledningen till att jag har valt lite grövre reglar är dels ljudisolering men det skall även gå att hänga större och tyngre saker på väggarna.

Det framgick kanske aldrig men jag hade tänkt använda träreglar. Använder man en plåtskena ändå eller går det att skruva fast en 45x95/45x70 regel i glespanelen? Jag hade tänkt skruva allt som skall vara i tak och golv så långt det går. Jag har läst att man skall ha en skruv av dubbel läng av det man skall skruva fast i mitt fall blir det ju en skruv som är minst 90 mm lång. Detta fungerar ju inte så bra om jag kan fästa regeln i glespanelen. Då sticker skruven upp en bit eftersom glespanelen är 28 mm tjock. Några tips om hur jag kan göra här?

Är det de vertikala reglarna som "gör" hållfastheten i väggen och "överliggaren" är bara till för att fästa vertikala reglarna?

De skiljer en del på takstolarna vilket gör att jag måste sänka taket något för att får ett rakt och slät tak. Taket idag har en yta på 75 kvm så hade jag tänkt dela upp taket i olika sektioner med mellan väggarna och sedan göra taket i varje rum för sig. Det syns ju inte så mycket om taket är +-5 mm på varje sida av innerväggen.
 
  • Innerväggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
använd skenor överallt sen ställer du reglarna i.
ja du kan bygga din vägg med 70 reglar i diagonalen.
då får man skicka mellan gipsen på insidan påå raka väggen sen skruvar du fast en regel emot.
lite svårt förklara såhär... hoppas du förstår?

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.