6 446 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Sammanfoga stående 95-reglar
Hur brukar man göra när man ska fästa ihop två stående 95-reglar, kortsida mot kortsida? Jag ska bygga på en regelvägg så att mer isolering går in. Just nu är det som sagt bara ett regelverk. Har en del teorier själv men det finns säkert ett gängse sätt bland snickare.
Istället för att ställa reglarna intill ska du förskjtua reglarna. Du reglar upp väggen med 95 reglarna på en 190mm sylldärefter ställer du reglar mellan dessa reglar men vid den andra kanten av syllen. Du får då en 190mm vägg men har brutit köldbryggorna genom reglarna. Du kommer naturligtvis inte att kunna använda 190mm isolering utan får använda 95mm i både inre och yttre regelverket.
Därefter kan du spika på 45
rna liggande på dessa som du tänkt. Tänk på att ev. diff.spärr skall sitta mellan 95 reglarna och 45 reglarna.
Därefter kan du spika på 45
Innan fler ger tips om olika sätt att bryta köldbryggan ska vi kanske fråga oss om konstruktionen klarar sig med 45x95 i cc60 i (de bärande) ytterväggarna.
Är det en eller tvåplans, vilken spännvidd och typ av takstolar, vilken snözon osv.
Det är inte alls omöjligt (tror jag) att 45x95 kan klara sig, särskillt om takstolarna växlas av med en stående bärlina under hammarbandet. Men jag tycker att frågan ska ställas ...
Om du har hållfasthetskrav som kräver samverkan av de två 45x95orna så vågar jag inte ge mig på något förslag till sammanfogningsteknik, då det kanske är lite speciella krafter som måste tas upp.
Annars kan man kanske tänka sig att skråspika, använda spikplåt (några st per regel). Men nu frågade du efter gängse sätt bland snickare och då ska jag egentligen inte försöka svara...
Att köpa 195or istället, är det inget att tänka på?
Är det en eller tvåplans, vilken spännvidd och typ av takstolar, vilken snözon osv.
Det är inte alls omöjligt (tror jag) att 45x95 kan klara sig, särskillt om takstolarna växlas av med en stående bärlina under hammarbandet. Men jag tycker att frågan ska ställas ...
Om du har hållfasthetskrav som kräver samverkan av de två 45x95orna så vågar jag inte ge mig på något förslag till sammanfogningsteknik, då det kanske är lite speciella krafter som måste tas upp.
Annars kan man kanske tänka sig att skråspika, använda spikplåt (några st per regel). Men nu frågade du efter gängse sätt bland snickare och då ska jag egentligen inte försöka svara...
Att köpa 195or istället, är det inget att tänka på?
Det är övervåningen på ett 1,5-planshus det handlar om. Konstruktionen är säkert rätt dimensionerad för snölast osv. Min fråga handlar egentligen om att jag måste bygga på väggen med ytterliggare 95 + 45 för att få den isoleringstjocklek jag behöver. Borde kanske varit tydligare där. Så min påbyggnad har inget med konstruktionens hållfasthet att göra utan ska egentligen bara ge plats åt mer isolering samt bära upp gipsväggarna. Sorry! Nu kanske det är lättare att ge tips.
Det vanligaste sättet att sammafoga två reglar oavsett dimension är att spika på latter på bägge sidor om... alltså inte på kortsidorna utan på flatorna.... Minst 30 cm långa ska lattorna vara. helst 40 cm... Mellan 8 och 12 spik på var sida om regeln... Alltså 4-6 spik i vart stycke/sida...
Vad gäller köldbrygga i detta läget så är det inget problem då du ju kommer plasta mellan 95 och 45... (Yttervägg) ... och sen köra med 95 och 45 isolering..
Vad gäller köldbrygga i detta läget så är det inget problem då du ju kommer plasta mellan 95 och 45... (Yttervägg) ... och sen köra med 95 och 45 isolering..
22X95 eller 28x95 bräder räcker för ditt fall..
Kolla i min AVARTbild så ser du en mängd latter...
Klicka på bilden så blir den större.... Det är 28X95 vi använt för att sammanfoga stolpar i 45X95.. till hanbjälkar och plank av 145X 45
Kolla i min AVARTbild så ser du en mängd latter...
Klicka på bilden så blir den större.... Det är 28X95 vi använt för att sammanfoga stolpar i 45X95.. till hanbjälkar och plank av 145X 45