Hur gör man med stålreglar runt fönster?
Någon som kan förklara?

Ingen som har bilder eller erfarenheter?

Jag har inte satt fönster där jag använt stålreglar, men jag tror att man får kombinera dem med träreglar. Stålet är ju inte mycket att skruva i.

Hur får du fönster där du har stålreglar? Stålreglarna brukar man ju ha i innerväggar, och fönster i ytterväggar.

Jag håller på att bygga nytt hus och har murat upp en souterängdel. Jag ska regla upp med en 95:a stålregel runt om hela för att isolera + rördragningar. Då undrar jag hur man gör vid fönster. Det ska inte fästas några fönster i stålreglarna!

När jag bytte från träreglar till stålreglar i min källare (bort med organiskt) så hade jag ett antal fönster. Min lösning, som jag fick från min hantverkare, blev att runt fönstren (som ju sitter i lecaväggen) bygger man upp 'kortlingar' med stålreglarna.

Dvs, på vänster och höger sida om fönstret sattes en stålregel. Den sattes 45mm för 'mycket' till höger/vänster om fönstret. Ytterligare stålreglar klipptes till, ca 30cm längre än öppningen mellan de vertikala stålreglarna. Ca 15cm in från varje sida, klipptes dessa ner i sidan (OBS! ta inte bort någonting) och bockades så att man fick ett U (med väldigt lång bas).

Denna passades in i öppningen och 'träddes' över de vertikala stålreglarna. Även här sattes den 45mm för lågt/högt gentemot fönstret.

Sedan satte jag 45x70mm träreglar i öppningen, för att ha att skruva fast fönstersmygen med.

Hoppas du förstår vad jag menar, och att det är det du efterfrågar.

Det vore väldigt intressant att se bilder på detta!
Så man kan få ihop det med sina uppfattningar när du beskriver det.
Har du bilder?

Vid lite letande hittade jag följande. Det är inte världens bästa bildkvalitet, men men :D

Som du ser på den första bilden så har jag de vertikala (stående) stålreglarna, som alltså sitter på ömse sidor av fönstren (2 i mitt fall). Det är de röda linjerna.

Sedan har jag de horisontella reglarna, som är markerat med blått. Som du ser fortsätter en del av regeln ner/upp på den vertikala, det är alltså den biten jag 'trätt' på den stående regeln.

Det syns ännu tydligare på bild nummer 2, där jag med blått markerat var jag klippt för att sedan bocka regeln.

Hoppas att det nu framgår hur jag gjort.

• Stålreglar - kortlingar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stålreglar - närbild.gif
    Skapa konto
  • Gilla
Higgsino
  • Laddar…
Tack för bilderna!

Du bara skruvar fast träreglarna i plåten då?
Fäster du bara stålreglarna i skenan, inte i lecaväggen?

robban skrev:
Du bara skruvar fast träreglarna i plåten då?
Japp.

robban skrev:
Fäster du bara stålreglarna i skenan, inte i lecaväggen?
Stämmer bra det också. Mellan lecaväggen och stålreglarna har jag i det här fallet dessutom en luftspalt på 45mm (jag behöll den gamla träregeln i 'taket'). Skenan där uppe sitter alltså mot den gamla träregeln, och skenan därnere är skruvad i betongen (efter att ha lodat in den gentemot den där uppe).

Blir det stabilt?

Jag sätter mina reglar någon cm utanför lecaväggen och det var där jag tänkte att det kunde bli lite ostabilt då, vid fönster.
Men med din metod så borde det fungera när du har bockat ner plåten och satt fast det i regeln som går ända upp till tak skenan?

Behövs träregeln? Vad har du för smygmaterial?

Jag har inte märkt av någon skillnad mot mina andra, vanliga, uppreglade väggar.

Trät har jag för att skruva fast fönstersmygen, som är en enkel MDF skiva. Hade man haft rätt skruv kanske det hade gått utan, men det kändes bättre så här.

Japp, det blir nog mer stabilt så!
Jag kanske skruvar någon "för smyg" för att komma i nivå med fönstret och sen MDF på det! Så det kanske går utan trä regeln då!

Fäste bara smygen i träet? eller pluggade du och satte i lecat med?

Jag satte en 12mm plywood skiva som jag spikade fast med 4tums bakom smygen i leca-öppningen för att ha något att skruva i. Plugg och skruv hade säkert också fungerat.

Men då kunde du bara fästa playwooden i träregeln, då fäste du inget i lecat?

Nej, du missförstår mig. Jag satte alltså en plywood skiva för Lecan. Med tanke på att vi hade tagit upp hål för fönstret, så var ju inte snitten direkt raka och fina, så det gällde att palla upp så att det blev plant. Tack och lov för masonit :D

När det var plant, drevs 4" spik igenom in i lecan bakom. När sedan smygen skulle dit, skruvades den dels i plywooden (närmast fönstret) men även i träregeln som låg ovanpå stål'kortlingen' (närmast rummet).

• Plywood i Lecan.gif
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.