Jag tänkte göra ett test med fönsterbrädor utförda i vit betong eller liknande. Tanken är att ha ett fuktbeständigt material som liknar de vita träsmygarna så mycket som möjligt. En av fönsterbrädorna sitter direkt framför diskbänken.
Marmor går bort för mönstret i den annars vackra stenen bryter för mycket med resten av köket. Har även tittat på mellangrå Kinnekulle-kalksten som kanske skulle kunna fungera. Färgen är "rätt" men är betydligt mörkare än resten av köket.

Vilket material krävs för att gjuta vitt mineraliskt och någorlunda starkt och tätt?

Kul idé.

Well, du behöver ju till att börja med använda vitcement, och sedan en vit ballast. Vet inte om kanske marmorkross vore lämpligt?

Edit: Nu spånar jag ännu mer, krossad dolomit kanske funkar också?

Edit2: Du skriver att det ska vara så likt träsmygarna som möjligt. Man kan ju alltid måla betongen i samma kulör.

jon_h skrev:
Kul idé.

Well, du behöver ju till att börja med använda vitcement, och sedan en vit ballast. Vet inte om kanske marmorkross vore lämpligt?

Edit: Nu spånar jag ännu mer, krossad dolomit kanske funkar också?

Edit2: Du skriver att det ska vara så likt träsmygarna som möjligt. Man kan ju alltid måla betongen i samma kulör.
Bra tips!

Man kan ju köra terazzovarianten, fast utan kontrastverkan mellan cement och marmorkross.
Målning är jag i och för sig tveksam till. Kan det verkligen hålla? Jag har ju i och för sig tillgång till mineraliska pigment (silikatfärg på Flügger) och man skulle ju kunna förstärka det vita med detta. Det kanske till och med är titandioxid. Sedan fär man väl vattenglasbehandla betongen ordentligt innan man slipar den.

Gjutningen kommer även att innefatta en bröstlist och blir alltså i fprm av en L-profil.

Du kan ju alltid måla med 2-komponentsfärg bruten till rätt kulör. Det håller garanterat. Vet inte så mycket om färg, så jag kan inte kommentera hållbarheten i de andra alternativen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.