5 086 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Trossbotten av plåt?
Hejsan!
Tänkte höra med er alla duktiga byggare där ute i verkligheten om vad ni tycker om min (knäppa?) ide´.
Skall precis börja med att sätta in en trossbotten på mitt lilla bygge på 20 kvm2 som skall bli en gästsuga.
Min ide´ är att använda mig av gammal takplåt som jag har massor av (som bara ligger och skräpar) som trossbotten.
Jag tänkte mig att borra små hål i plåten så att eventuell kondens kan rinna ut.
Ovanpå plåten tänkte jag lägga fiberduk.
Ovanpå fiberduken tänkte jag strö ut ett litet lager sand som skall fungera som ytutjämnare eftersom plåten är korrigerad, samt att sanden även skall fungera som ljuddämpare och vindstopp.
Ovanpå sanden lägger jag isolering.
Se´n knackar jag dit trägolvet.
Vad säger ni?
E´ detta det knäppaste ni hört??
Vill hemskt gärna ha synpunkter på detta eftersom jag naturligtvis inte vill krypa under och göra om senare....
Tänkte höra med er alla duktiga byggare där ute i verkligheten om vad ni tycker om min (knäppa?) ide´.
Skall precis börja med att sätta in en trossbotten på mitt lilla bygge på 20 kvm2 som skall bli en gästsuga.
Min ide´ är att använda mig av gammal takplåt som jag har massor av (som bara ligger och skräpar) som trossbotten.
Jag tänkte mig att borra små hål i plåten så att eventuell kondens kan rinna ut.
Ovanpå plåten tänkte jag lägga fiberduk.
Ovanpå fiberduken tänkte jag strö ut ett litet lager sand som skall fungera som ytutjämnare eftersom plåten är korrigerad, samt att sanden även skall fungera som ljuddämpare och vindstopp.
Ovanpå sanden lägger jag isolering.
Se´n knackar jag dit trägolvet.
Vad säger ni?
E´ detta det knäppaste ni hört??
Vill hemskt gärna ha synpunkter på detta eftersom jag naturligtvis inte vill krypa under och göra om senare....
Nej, det låter inte särskilt knäppt. Jag har också funderat på alternativa material till trossbotten, och där är ju olika former av plåt ett alternativ. Jag kan naturligtvis inte svära på att det fungerar, men som sagt, jag ser inga direkta hinder.
Däremot så hade jag skippat sand och fiberduk och lagt tex vindpapp eller tunn frigolit ovanpå plåten.
Däremot så hade jag skippat sand och fiberduk och lagt tex vindpapp eller tunn frigolit ovanpå plåten.
tjena!kanon bra ide,att ingen har tänkt på detta tidigare.fyll sand ända upp.annars finns det bjälklags masonit ca 7 mm tjock som är behandlad även asfaboard.plåt med höga profiler o lite tjocklek på kan man valva med o låta sitta kvar.
Tack för alla inlägg!
Jag ser själv inga problem med kondens eller fuktbildning då den borde ske endast på plåtens utsida (undersida)
Lägger man se´n en tunn frigolit ovan plåten som Andersmc föreslog och sedan isoleringen ovanpå denna så borde det inte bli några problem.
Hmmm... fylla sand ända upp som du sa snickar lasse... jag vet inte om sand är så bra som isolering??
Jag förstog heller inte vad du menade med att valva plåt med hög profil...
Jag ser själv inga problem med kondens eller fuktbildning då den borde ske endast på plåtens utsida (undersida)
Lägger man se´n en tunn frigolit ovan plåten som Andersmc föreslog och sedan isoleringen ovanpå denna så borde det inte bli några problem.
Hmmm... fylla sand ända upp som du sa snickar lasse... jag vet inte om sand är så bra som isolering??
Jag förstog heller inte vad du menade med att valva plåt med hög profil...
En fördel med att lägga en frigolit direkt på den korrigerade plåten är ju att det blir fritt spelrum från den ena sidan av byggnaden till den andra för luften i "dalgångarna" på plåten... så ingen fukt kommer att lagras.
Man bör nog också täppa till sidorna med ett nät så inte råttuslingarna kommer in...
Man bör nog också täppa till sidorna med ett nät så inte råttuslingarna kommer in...
tjenare rabarbervin!det med sand va ett skämt.jag tyckte att plåt kunde va bättre att valva med, än att lägga som blindbotten.man kan lägga ett valv med plåt,o gjuta i, o låta plåten vara kvar.
Klicka här för att svara