Svara Nytt ämne
  1. 2007-08-16 11:15
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2005
    Blekinge
    240 inlägg
    Gillad 3 gånger

Vindskydd för hästar

Tjena! Tänkte bygga ett skjul / vindskydd, stor nog för att även kunna utfodra 4 hästar där. Antar att det sätter större krav på konstruktionen eftersom det bör ju tåla lite smällar från större krafter. Jag hade tänkt mig att det ska finnas passage genom skyddet,så max 2 väggar. Nån som har tips, alt. länkar till en lösning. Tacksam för svar.

2. 2007-08-16 12:52
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jul 2005
    679 inlägg
    Gillad 1 gånger
    39 bilder

Kolla först

Kolla med veterinär alt. jordbruksverkat vilka mått som gäller. Det är ju kvm/djur. Sedan måste det hålla en viss höjd och jag tror dessutom det måste vara vindskyddat från 3 håll.

Men konstruktionsmässigt så är det väll bara att plinta och ställa typ 4"x4" och så en överliggare samt några takstolar eller om du väljer ett snedtak. Sedan bara enklare reglar och spika på panel utan lock och skruva upp lite plåt på taket så är ju saken klar.

3. 2007-08-17 17:22
    Svara | #3

Nykomling Medlem: aug 2007
    västra götalands län
    10 inlägg

hej
    håller på med ett liknande arbete, fast mitt är 7*10 m.
    e det bara till 4 hästar behöver du inte göra nån förprövning hos länstyrelsen men det måste du göra annars.
    måtten hittar du på djurskydds föreningens hemsida, även mycket info om du ringer rill länstyrelsen, dom har jag haft mycket hälp av.
    ska du fodra där innne e det lite andra regler än om du inte gör det så tänk på det.
    rent byggnads tekniskt kna jag inte hlälpa dig så mycket...tänk bara på botten det blir lersörja lätt så hårdgör området.
    vi håller på och gräver nu, sen ska det i dränerings rör och makadam och övers 0,5
    det bir plintar och plåt som spark skyddas inne upp till 1.5 m

4. 2007-08-18 10:49
    Svara | #4

Blekinge
    240 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Jordbruksverket har bara som regler att det ska vara tillräckligt stort för alla ev djur som ska vistas där inne, fast inga mått. Jag ska söka på dsf också.

Antar att ni ska gjuta platta och ha nåt löst underlag på detta?

Meningen var att även ha utfodringen där också, så om nån har länkar till dessa regler vore jag tacksam.

Snart är det ju vinter...

5. 2007-08-18 12:15
    Svara | #5

Nykomling Medlem: aug 2007
    västra götalands län
    10 inlägg

mini kravet på yta i en ligghall är 80% av vad du måste ha till en box.
    info fins på jordbruks verkets sida men är lite svårt att hitta gå in på djur, vetrinär-djurskydd-häst-måtbestämmelser så hittar du det.

6. 2007-08-20 14:42
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: aug 2003
    1 068 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder
    Tänk på att förankra det väldigt rejält, exet hade sin häst i ett stall där det också fanns ett sådant vindskydd/utestall, när det blåste storm så blev det uppryckt och vält bakåt.
    Lyckligtvis stod hästarna då i stabilare stall.

Blir väldiga lyftkrafter i sådana vindskydd när det blåser från rätt (fel) håll.

7. 2007-08-21 20:29
    Svara | #7

Blekinge
    240 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Tackar för tipset, Haagbard. I denna delen av Sverige, vet vi ju att det kan blåsa en del..

Liknande ämnen

1. Vindskydd
    av titanium i forum Isolering
  2. Kan man...? Uteboxar till hästar [Mod edit]
    av dabka i forum Grund & markarbeten
  3. Något för er som har hästar ...
    av Gomma i forum Biobränsle
  4. Hästar i hyffsat tätbebyggt område?
    av tuffatass i forum Juridik