ktm250 skrev:
Så länge du blandar i rätt propotioner så skiljer det inte ifrån färdig utan det är du själv som styr styrkan på den. Litar du på din egen blandningsförmåga så är det ju upp till dig själv.
Nej jag har just kommit fram till att jag nog inte litar på min egen förmåga. Det verkar finnas en miljon olika recept på blandningsproportioner och typer av ballast. Det får nog bli betongsäckar istället så att det bara är att följa receptet på påsen. Jag vill ju inte att plintarna ska börja vittra sönder eller så.

ktm250 skrev:
För att vara petig så är det faktiskt 23 st ;)
hade för mig 16liter/25kilo färdigblandat? hade jag så fel :)

finns inget värre än att stå och sakna några säckar då man gjuter ;)

13 är mer realistiskt och nej det finns inget så j--ra irriterande som när det saknas någon enstaka liter i formen så man får göra en liten sats till.

En följdfråga, hur länge och noga måste man skydda betongen mot vatten?

Jag har grävt plinthålen och i några av dom sipprar det in en del vatten. Nu är väl marken antagligen rätt sur eftersom det regnat en del, så jag hoppas att det försvinner med bättre väder, men det kan ju vara bra att ha en plan B i beredskap.

(För övrigt stötte jag på berg i sju av åtta hål så det går nog bara åt hälften så mycket betong som jag räknade med.)

Bigfoot skrev:
En följdfråga, hur länge och noga måste man skydda betongen mot vatten?

Jag har grävt plinthålen och i några av dom sipprar det in en del vatten. Nu är väl marken antagligen rätt sur eftersom det regnat en del, så jag hoppas att det försvinner med bättre väder, men det kan ju vara bra att ha en plan B i beredskap.

(För övrigt stötte jag på berg i sju av åtta hål så det går nog bara åt hälften så mycket betong som jag räknade med.)
Egentligen behöver du inte skydda nånting men det skadar inte att det får brinna i nåra timmar ostört....

Det låter bra. Då bör det ju räcka med att pumpa ur det värsta och kanske stoppa gjutröret i en plastsäck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.