Skarva gammal spegeldörr

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-03-28, 09:26
Citera |  #1

jmw
Junior medlem

Medlem: feb 2007
Skarva gammal spegeldörr

Står i begrepp att bredda en spegeldörr för att fortsatt kunna använda den gamla stilen till en skjutdörr. Idén är att på något vis foga samman en hel dörr med en halv, och på så sätt få 1.5 dörr, dvs ca 120 cm dörr- perfekt som skjutdörr. MEN hur gör man detta i praktiken? Hur sammanfogar jag dem med minimal risk för att de rör på sig=> sprickbilning i färgen. Hur uppnår man vettig precision i passningen mellan dörrdelarna? Hur får jag delarna att hänga ihop med vettig hållfasthet?

MYCKET tacksam för alla idéer!

Mvh,

John

2007-03-28, 17:31
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: jul 2004
jmw skrev:
Står i begrepp att bredda en spegeldörr för att fortsatt kunna använda den gamla stilen till en skjutdörr. Idén är att på något vis foga samman en hel dörr med en halv, och på så sätt få 1.5 dörr, dvs ca 120 cm dörr- perfekt som skjutdörr. MEN hur gör man detta i praktiken? Hur sammanfogar jag dem med minimal risk för att de rör på sig=> sprickbilning i färgen. Hur uppnår man vettig precision i passningen mellan dörrdelarna? Hur får jag delarna att hänga ihop med vettig hållfasthet?

MYCKET tacksam för alla idéer!

Mvh,

John
Man klappar ur speglarna och gör nya speglar och skarvar i stommen....

2007-04-04, 11:17
Citera |  #3

Fullvärdig medlem

Medlem: okt 2004
Om du har två dörrar är det ju bara att ta ut materielet som du behöver ur den ena stommen och förlänga den anda. Använder du dig av rätt skarvningsteknik och förslagsvis ett 2- komp. PUR- lim får du mycket starka skarvar.

2007-04-04, 17:35
Citera |  #4

Gudfader

Medlem: nov 2003
man kan ju ha dubbeldörr som dubbelskjutdörr - man skjuter varje halva åt sitt hål . Enklast?
gaia

2007-04-10, 19:10
Citera |  #5

Larsas avatar
Senior medlem

Medlem: sep 2005
Län: Stockholm
Ålder: 42 år
Jag skulle gjort dörrarna smalare och limmat ihop dem (dubbla speglar).
Ta isär båda dörrarna i delar. Klyv bort en remsa i mitten av alla speglar och limma ihop igen, kapa över, mitten och understycke.

2007-04-10, 20:21
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Medlem: apr 2006
Nu vet jag inte hur du har tänkt använda dörren dvs stil på resten, var i rummet, inbyggd eller utanpåliggande, men på rättställe tror jag att det hade varit snyggt att fälla in glas (opakt eller genomskinligt, kanske med något snyggt mönster?) i bakkanten på skjutdörren med en ram som matchar ytterkanten på dörrbladet.
Med ett snyggt fuskblästrat mönster (sånt som man klistrar på) tror jag att det kan bli riktigt schysst.
Lite överraskningseffekt när man stänger dörren.
forum/door.jpg  

2007-04-12, 23:25
Citera |  #7

Senior medlem

Medlem: sep 2006
Hade tagit dörren som ska användas.
Klyvt den på mitten.Med fördel med festo
såg och skena eller bänksåg.
Och sen såga bort så mycket som behövs
från reserv bladet.
Och sen kexat och limmat ihop delarna och
satt det i spänn med tvingar.
Om det finns risk för att speglarna faller isär
när man sågar ibladen hade jag spikat fast dom med dyckert.

Mvh Putte

2007-04-17, 08:33
Citera |  #8

jmw
Junior medlem

Tack för alla svar! Jag ska ha dörren till sovrummet varför det måste vara mörkt och fint. Därför faller, den i övrigt bra, idén med glas i dörren bort.

Blir nog att jag kexar ihop en halv dörr med en hel. Därmed kommer jag att få tre "spegelrutor" bredvid varandra. Lite udda, men kan nog bli bra. Har fått ett pris hos en möbelsnickare på "ett par hundringar". Det borde vara rimligt, va?

Mvh,

John

2007-04-17, 08:39
Citera |  #9

jmw
Junior medlem

Det är de bifoagde dörrarna jag ska skarva ihop...
forum/hall.jpg  

Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons