Elarbetsansvarig
m.m.
|
2007-03-28, 09:26
|
|
|
Junior medlem
Medlem: feb 2007
|
Skarva gammal spegeldörr
Står i begrepp att bredda en spegeldörr för att fortsatt kunna använda den gamla stilen till en skjutdörr. Idén är att på något vis foga samman en hel dörr med en halv, och på så sätt få 1.5 dörr, dvs ca 120 cm dörr- perfekt som skjutdörr. MEN hur gör man detta i praktiken? Hur sammanfogar jag dem med minimal risk för att de rör på sig=> sprickbilning i färgen. Hur uppnår man vettig precision i passningen mellan dörrdelarna? Hur får jag delarna att hänga ihop med vettig hållfasthet?
MYCKET tacksam för alla idéer! Mvh, John |
|
2007-04-10, 19:10
|
|
|
Senior medlem
Medlem: sep 2005
Län: Stockholm
Ålder: 42 år
|
Jag skulle gjort dörrarna smalare och limmat ihop dem (dubbla speglar).
Ta isär båda dörrarna i delar. Klyv bort en remsa i mitten av alla speglar och limma ihop igen, kapa över, mitten och understycke. |
|
2007-04-10, 20:21
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2006
|
Nu vet jag inte hur du har tänkt använda dörren dvs stil på resten, var i rummet, inbyggd eller utanpåliggande, men på rättställe tror jag att det hade varit snyggt att fälla in glas (opakt eller genomskinligt, kanske med något snyggt mönster?) i bakkanten på skjutdörren med en ram som matchar ytterkanten på dörrbladet.
Med ett snyggt fuskblästrat mönster (sånt som man klistrar på) tror jag att det kan bli riktigt schysst. Lite överraskningseffekt när man stänger dörren. ![]() |
|
2007-04-12, 23:25
|
|
|
Senior medlem
Medlem: sep 2006
|
Hade tagit dörren som ska användas.
Klyvt den på mitten.Med fördel med festo såg och skena eller bänksåg. Och sen såga bort så mycket som behövs från reserv bladet. Och sen kexat och limmat ihop delarna och satt det i spänn med tvingar. Om det finns risk för att speglarna faller isär när man sågar ibladen hade jag spikat fast dom med dyckert. Mvh Putte |
|
2007-04-17, 08:33
|
|
|
Junior medlem
Medlem: feb 2007
|
Tack för alla svar! Jag ska ha dörren till sovrummet varför det måste vara mörkt och fint. Därför faller, den i övrigt bra, idén med glas i dörren bort.
Blir nog att jag kexar ihop en halv dörr med en hel. Därmed kommer jag att få tre "spegelrutor" bredvid varandra. Lite udda, men kan nog bli bra. Har fått ett pris hos en möbelsnickare på "ett par hundringar". Det borde vara rimligt, va? Mvh, John |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|