Hej

Vad är det för skillnad mellan singel o makadam....spelar det någon roll vilket man använder vid tex återfyllnad av plint

/jn

Singel är naturlig småsten och är betydligt rundare än makadam, som är maskinellt krossat berg. Det gör att makadamen är betydligt stabilare som underlag, och är att föredra om det ska bära någon last. Menar du runt plintarna så kan du använda vilket som, men jag hade nog valt makadam under dem.

jon_h skrev:
Singel är naturlig småsten och är betydligt rundare än makadam, som är maskinellt krossat berg. Det gör att makadamen är betydligt stabilare som underlag, och är att föredra om det ska bära någon last. Menar du runt plintarna så kan du använda vilket som, men jag hade nog valt makadam under dem.
Tack, då vet jag!:)

Lite värdelöst vetande: makadam heter så efter sin uppfinnare, skotten John Loudon McAdam
Singel är en försvenskning av det engelska shingle, som betyder grus.

Mikael_L
andersmc skrev:
Lite värdelöst vetande: makadam heter så efter sin uppfinnare, skotten John Loudon McAdam
Singel är en försvenskning av det engelska shingle, som betyder grus.
Inget onödigt vetande är värdelöst, så de så ... :D ;)

Tack. :p

Makadam har en bättre bärighet än vad singel har, de hakar fast i varandra bättre. Sedan finns det tvättad makadam som är bättre om du vill ha ett bättre icke kapillerande skikt än vanlig makadam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.