Byggahus.se
Hej

Jag renoverar ett hus från 1938 som följdaktligen består av mycket virke, mycket spontat virke. Jag har i tidigare projekt reglat upp dessa plankväggar med 45x45 för att få plats med dels lite mer isolering men också skapa förutsättning för en utökad och dold elinstallation. Jag har då reglat dessa 45x45 stående och sedan monterat 12mm spånskiva + 13 mm gips med förskjutna skarvar.

Problemet man ibland stöter på är att dessa stående spontade brädor (2½"6-8)är "kupade", vilket resulterar i att vissa reglar hamnar för "djupt" och andra för "grunt". Man lägger imellan masonit och trixar för att få till det.

Nu kom jag att tänka på om man skulle kunna montera 45x45 liggande, då "rider" ju de på de högsta punkterna och väggen skulle bli slätare automatiskt.

Frågan är, kan man göra så? Hur blir det med skivorna som ska upp på väggen? Montera spånet liggande och gipsen stående? Gipsen måste väl helt klart monteras stående för att slippa massa änd-skarvar?

/Fredrik
 
Ett hett tips kan vara att fäste 45X45 stående
och med plåtvinklar.
Då kan Du justera lättare än med masonite bakom.

Mvh Putte
 
Tack för tipset!

Är ändå nyfiken på någon kommentar runt att regla liggande.

Hur gör man om man ska ha liggande träpanel på ett nyproducerat hus? Hamnar inte den liggande reglingen på insidan av stommen då?
 
Jag gjorde en tillbyggnad till vårt hus som har liggande panel. Stående reglar coh sedan liggande 45*45 invändigt med liggande masonit, 9,6 mm.
 
Det var någon här på forumet för länge sedan som hade fäst reglar med karmskruv, vilket gjorde det enkelt att justera in reglarna.
 
Liggande reglar, liggande spånskiva, stående gips? Problemet är ju när du skall skruva gipsen, du får bara spånskivan att skruva i. Om du limmar gipsen borde det kanske funcka.

Montera stående reglar med karmskruv är bra, men ganska omständigt och dyrt. Jag skulle ha monterat reglarna med en helgängad skruv, haft en kilformad distans som jag flyttat med efter behov.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.