Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2004

Regelmått vid garagebygge

Hallå,

Är i tagen att börja bygga på mitt garage/carport som kommer att ha plattmått 700x700 cm, sitter och funderar på vad man bör ha för reglar, tanken är att
    det ska vara varmbonat, samtidigt vill man ju inte offra golvyta på väggar ???

Har funderat på om det kan räcka med 45x95 med utegips som vindskydd, eller klarar man sig med vindpapp även vid dessa mått, någon kan komma med lite råd....

Eftersom plattan är gjuten över hela ytan så kommer ju väggen som skiljer carport och garage åt stå direkt på plattan, hur skyddar man denna vägg från fuktskador i underkant.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Sep 2003

Re: Regelmått vid garagebygge

Använd asfaboar istället för ute gips. Mkt bättre i längden.

3.    länk #3
    Bob_the_builders avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2002

Varför då?
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

4.    länk #4

Ja hmmmm varför då ???

5.    länk #5

Själv har jag fått känslan av att det är gips om gäller nu för tiden, men om det finns argument som talar för
    annat så lyssnar jag....... :

Man vill ju bygga på det smidigaste sättet

Klarar man sig med 45x95 reglar? :-/

6.    länk #6
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Troubleshooter skrev:
    Klarar man sig med 45x95 reglar? *:-/
    Ja det håller, men vill du ha mer isolering kan du sätta 45x45 reglar vågrätt också.

Istället för gips kan du använda Windy som vindskydd. Det är mycket lätthanterligt och smidigt.

Väggen som ska stå direkt på plattan kan du sätta på ett lager Leca-block. Lägg tjärpapp mellan Lecan och syllen, så klara det sig .

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Jan 2004

Varför Leca ? Funkar väl på plattan direkt ? (Med tjärpapp emellan såklart ...)

8.    länk #8
    Immobils avatar

MrMagic skrev:
    Varför Leca ? Funkar väl på plattan direkt ? *(Med tjärpapp emellan såklart ...)
    Jag tänkte, om det var bakfall på plattan så hamna syllen lite högre upp .

9.    länk #9

Funderar på om det inte är lättare att gjuta en klack som är ca 2o mm hög, orsaken till att jag vill få upp väggen en bit är ju för eventuellt vatten som kan rinna av från bilen när man parkerar i carporten, inte så bra att väggen står direkt på golvet då tror jag. :-/

10.    länk #10
    Immobils avatar

Jag misstänkte att det var så du menade. 20 mm låter för lite, ta 50 mm istället så kan du peta in några armeringsjärn också .

11.    länk #11

Måste man borra ner armeringsjärnen i plattan någonting eller räcker det om man lägger de längs med klacken ?......Just nu har jag ågren om man ska välja 95 eller 120 mm reglar men jag tror jag satsar på 120 och windy som immobil rekommenderade, då detta verkar vara en smidig lösning med vindpapp

12.    länk #12
    LB
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2003

Om man inte vill ha std Lecablock så finns det en uppsjö av mindre dimensioner. Det går också att mura dit tegel tex. I stället för tjärpapp så går det även bra med dubbelvikt byggplast.

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2004

Fördelen med Leca är att den isolerar.
    Jag ska mura ett skift med 19*19-leca.
    Det är mycket dumt att inte höja upp syllen.
    Fukten går in under väggen och sedan rutnar det.
    20mm räcker förmodligen inte.
    Sedan är det en för del att få upp panelen på utsidan.
    Marken vill man ju ha i samma höjd som där portarna är, dvs i samma höjd som plattan. Har man då inget extra varv leca kommer panelen på backen.

/Thrax

14.    länk #14

Hej o Hopp,

Har efter många glada tillrop tänkt att det blir nog ett lager med 120mm bred lecablock i mot plattan. Hur fäster man blocken mot plattan, räcker murbruket för
    att hålla dem på plats. :-/
    Har sett att det finns spår för armering i lecablocken är det något man bör använda även om det bara är ett lager....... ???

Hur fäster man sedan syllen mot lecaböocken, hade tänkt köra expander direkt i plattan man antar att det blir lite annorlunda när man kör lecablock i botten. ???

Många frågor blir det , men kanske jag lär mig något på kuppen.... :

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Aug 2003

Troubleshooter skrev:
    Hej o Hopp,

Har efter många glada tillrop tänkt att det blir nog ett lager med 120mm bred lecablock i mot plattan. Hur fäster man blocken mot plattan, räcker murbruket för
    att hålla dem på plats. *:-/
    Har sett att det finns spår för armering i lecablocken är det något man bör använda även om det bara är ett lager....... ???

Hur fäster man sedan syllen mot lecaböocken, hade tänkt köra expander direkt i plattan man antar att det blir lite annorlunda när man kör lecablock i botten. ???

Många frågor blir det , men kanske jag lär mig något på kuppen.... :
    120 mm Leca låter lite tunnt :-/
    Blir väl lite utav köldbrygga längst ner på väggen, hur mycket isolering hade du tänkt att ha ?
    190 mm Leca borde väl inte vara fel, ska väl vara liggande 45 mm reglar på ena eller andra sidan också ?

Bruket räcker säkert bra att fästa med, urtaget för armering slätade jag till med samma bruk helt enkelt, syllen fäste jag med långa spikplugg, hade tjärpapp under syllen också......

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01