Elarbetsansvarig
m.m.
|
2005-02-23, 09:54
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2005
|
Byggställning
Ska lägga om taket och samtidigt passa på att måla om fasaden. Frågan är hur man löser det där med byggställnig. Min ambition är att ta det under relativt lång period och inte ha så stark tidspress. Ca 2 månader.
Är det läge att köpa en enkel ställning eller ska man hyra? Vad kostar det att hya? Eller kan man rent av bygga en själv? Någon som har tips på uthyrare i NV Skånetrakten |
|
2005-02-23, 16:58
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2004
|
Re: Byggställning
Är det den senare så borde du nog anlita en ställningsfirma. Det har kommit nya regler ang montering av ställningar pga de så många olyckor som hänt på ställningar byggda av lyckligt ovetande.. Men e det du själv så hyr en HAKI och dra upp..hur enkelt som helst egentligen |
|
2005-02-23, 21:09
|
|
|
Moderator
Medlem: feb 2005
Inloggad |
Jag vill bara dela med mig av ett misstag med ställningar.
När jag skulle måla om (ca 8m till nock) så lånade jag en gammal ställning av en kollega som han hade köpt begagnad. Den var fruktansvärt tung att montera, hela gavelbitar i stålrör. Men stabil. Den täckte bara 2 meter, och jag fick sätta upp och ta ner den sammanlagt 10 gånger, det gör jag aldrig om. Första uppsättningen tog en vecka, på slutet var jag nere i 4 timmar för en uppsättning. Nästa gång hyr jag en ställning som jag kan sätta upp en gång för varje sida. Jag har förstått av en granne som gjorde vad jag borde ha gjort att det dyraste är att få den utkörd och hämtad. Han hade tänkt hämta delarna själv med släpvgan. Men när han såg högen av stålrör på 6 meter så förbarmade sig en av firmans chauförer och körde svart för 100 kr (skulle ha kostat 1000) ca 6 kvarter. |
|
2005-02-24, 08:44
|
|
|
Forumgud
Medlem: jan 2003
Län: Stockholm, Hägersten
|
När jag kollade kunde det ligga mellan 1-2 kronor/kvm fasadyta och dygn. Det skiljer rejält i pris beroende på vilken ställning du vill ha samt om du reser/river själv eller köper den tjänsten.
Vi köpte en byggställning när vi byggde ut vårt hus. Det skulle bli tokdyrt att hyra i 4 månader. Framåt vårkanten brukar det finnas byggställningar att köpa på blocket. HAKI-ställningar och liknande är dyra. Burtons är billigare.
2005-02-24, 10:22
|
|
|
Junior medlem
Medlem: dec 2004
|
Annars är det ganska enkelt att bygga en ställning av rejäla plankor. Finns ritningar i byggböcker som jag sett i bokhandeln bla boken "Husets ABC". Såg enkelt ut samt stabilt.
Jag kommer att pröva den metoden själv nu till våren. |
|
2005-02-24, 17:46
|
|
|
Gudfader
Medlem: jan 2003
Län: Stockholm
Inloggad |
Köp en ställning och sälj den när du är klar. Förlusten torde vara minimal.
Vi har en gammal hakiställning - tycker den funkar super även om den är tung att hantera. Man måste också vara två vid montering och demontering - å andra sidan går det väldigt fort när man är två som gjort det förr..... |
|
2005-02-24, 18:29
|
|
|
Senior medlem
Medlem: mar 2004
Län: V-norrland
Inloggad |
Jag skulle hyra en ställning runt vårt hus, 11x8m.
Killen ville ha 8000 kr svart för två veckor. Naturligtvis tackade jag nej och köpte ställningsvirke istället, kostade ca 3000 kr, men virket kunde jag använda senare. Fick låna en haki-ställning som komplettering, och det fungerade perfekt. |
|
2005-03-01, 14:34
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2004
|
vi har byggt våra ställningar själv med bra resultat. Har dock haft hjälp av en som förr har byggt flera hemgjorda ställningar. Men om man tänker efter och alltid ser till att vara på den säkra sidan så borde det inte vara så svårt. Den första vi byggde tog 5 kvällar den andra tog 3 och den tredje tog 2 kvällar . Men den hade tagit 1 kväll om vi hade tänkt efter ordentligt från början. Sätt alltid upp skyddsräcke om inte annat så känns det mkt tryggare.
|
|
2005-03-01, 18:22
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2004
|
Vi har använt 50*100 till stolparna och till diverse stag och skydsräcken så använde vi 22*100 eller vad vi hade för bitar som råkade passa. Att stå på så har vi haft 50*100 kombinerat med bredare plankor. Vi har användt det som vi hade till hands som var tillräkligt grovt
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|