5 986 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Hur fixa sprickor i gammal betong?
Har sprickor i trappan och altanen, dessa gjöts 1933 (är alltså inte den beryktade aluminiumbetongen). Vilket är bästa kem-ämne att fylla i sprickorna med? Tilläggas att i trappan har sprickorna uppstått vid infästningen till trappräcket (i järn). Det finns en del fabrikat typ Drylook som gör reklam att det är helt vattenavvisande- men är det rätt att använda på så gammal betong ?
Finns det någon genomskinlig smörja som man kan rolla in betongtrappan med (efter att man fixat till sprickorna)så att trappan blir mer motståndskraftig mot vatten och att man förhindrar ny sprickbilning på vintern ?
Finns det någon genomskinlig smörja som man kan rolla in betongtrappan med (efter att man fixat till sprickorna)så att trappan blir mer motståndskraftig mot vatten och att man förhindrar ny sprickbilning på vintern ?
sprickor vid trappräcke kan bero på att järnet rostar och rosten spränger betongen - svårt att reparera så att skador inte fortsätter, tror jag.
Vad man kan fylla sprickor med vet jag inte ... kanske med renoveringscement som har mycket kalk i?I alla fall inte med vanlig cement!
Genomsynlig smörja som du söker och som ger varken glans eller missfärgningar heter vattenglas
. Det är en sirapliknande mjölkig vätska som låter betongen andas men stoppar vattenintrång. Den säljs med olika namn och ju konstigare namn destå högre pris ..... om du läser på Drylook-burken så är det kanske just det som finns i? Grundfärger till silikatfärger är inget annat än vattenglas löst i vatten, om jag minns rätt :-/
Det är i alla fall inte lyckat att måla trappan med sockelfärg ( min flagnar och ser mer och mer skabbigt efter varje vinter :'( )
gaia
Vad man kan fylla sprickor med vet jag inte ... kanske med renoveringscement som har mycket kalk i?I alla fall inte med vanlig cement!
Genomsynlig smörja som du söker och som ger varken glans eller missfärgningar heter vattenglas
Det är i alla fall inte lyckat att måla trappan med sockelfärg ( min flagnar och ser mer och mer skabbigt efter varje vinter :'( )
gaia
Alltså får jag skicka frågan vidare, har någon tips på om det går att bromsa rostande järnräcken som är gjutna i betong, och vad som är bästa renoveringscement för gammal betong. (typ med små svarta stenar i - som planslipats på 30-talet - är väldigt snyggt och värt att räddas - om det nu går)
Tack för tipset Gaia.
Tack för tipset Gaia.
Klicka här för att svara