Svara Nytt ämne
  1. 2005-11-19 17:39
    Svara | #1

Linets avatar
    Junior medlem Medlem: jul 2005
    43 år
    50 inlägg

Hur vet jag om det är asbest i betongen?

Hej!
    Vi ska riva ett betonghus byggt i början på 50-talet. Behöver man oroa sig för att det är asbest i betongen och om det är det vad innebär detta?
    Hälsn. Linet
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-11-19 18:11
    Svara | #2

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 808 inlägg
    Gillad 1 449 gånger
    196 bilder

Re: Hur vet jag om det är asbest i betongen?

Näe asbest har väl aldrig funnits i betong? Det har jag aldrig hört om iaf.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-11-19 23:26
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: dec 2004
    833 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

Är inte eternit cementbunden asbest?

Nog har jag hört asbestcement eller asbestbetong. Asbesten användes som armering. Man kan även hitta asbest i gamla mattlimer har jag hört.

Men jag tycker det verkar osannolikt i detta fall.

4. 2005-11-20 15:24
    Svara | #4

833 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

En ganska informativ länk:
    http://www.raa.se/materialguiden/ind...amp;chptid=119

Asbest har även används som armering i betongrör. Till det ska läggas eventuella "egna" initiativ, asbest köpte man ju säckvis så varför inte använda.

Mitt tips är att inte fundra på vad det finns i huset. Riv och se glad ut.
    Oftast kontrakterar man ju en riv firma så låt dem göra bedömningen. Jag har sett hur noggranna så kallat certifierade firmor är. Ska du krångla med en massa papper själv så blir det troligen ganska kafka artat.

5. 2005-11-20 20:50
    Svara | #5

Linets avatar
    Junior medlem Medlem: jul 2005
    43 år
    50 inlägg

Jag kan nog tänka mig att riva och se glad ut. Det är sambon som är orolig för att om det är asbest i betongen så kanske dammet som blir när man river huset ligger kvar och är skadligt för oss sedan. Jag får hoppas att han lyssnar på er. /Linet

6. 2005-11-21 12:12
    Svara | #6

833 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder

Om det är asbest med i betongen blåser det mesta bort (vissa ambisiösa firmor vattnar när de river, men det tillhöt undantagen). Resten hamnar i marken och fastnar där.
    Risken för att det ska finnas asbetst i betongen är låg, däremot kan det finnas eternitkanaler för ventilationen och asbest cementrör i avloppen/dräneringen. Vill man så tar man bort dem först samt eventuellt eternittak. Rören i pannrummet är troligen isolerade med asbets, i vart fall böjarna.

7. 2005-11-27 17:11
    Svara | #7

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder

Asbestförekomst kan även finnas i fix, fog och mattlim.
    Bryt/bila/slå bort en bit och lämna in för analys hos t.ex Previa.

Att man ska kunna se om ett material innehåller asbest genom att elda på det och se om fibrerna glöder är humbug. Det går endast att avgöra genom mikroskopisk analys.

8. 2008-06-02 20:59
    Svara | #8

Nykomling Medlem: jun 2008
    stockholm
    1 inlägg

Hjälp någon

De har varit o sanerat asbest i våran hall yta i lägenheten..är det farligt o vistas i lägenheten 7 timmar efter saneringen? Kan man bo hemma med uppriven golv? Det är betong överallt i hallen..Svara nån, vore tacksam.

9. 2008-06-02 21:40
    Svara | #9

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Om det är korrekt utfört så skall det inte finnas några asbestfibrer "fria" efter en sanering.

Om det är en saneringsfirma som varit och fixat det så skulle inte jag oroa mig. Även om man tänker i termer av byggfusk och allmän inkompetens hos de som utförde jobbet så tror jag att sannolikheten att skadas vid en sådan "oavsiktlig" exponering är försvinnande liten.

Asbest är ett otrevligt ämne som man skall undvika, men om man trots det exponeras någon enstaka gång i livet så betyder inte det att man får cancer, det betyder att man ev. skulle kunna få cancer om man har en otrolig otur.

Många farliga ämnen har ju egenskapen att vid en exponering av tillräckligt låga halter så är de bevisligen ofarliga (eller rättare sagt det går inte att bevisa att någon överhuvudtaget blir skadad). Asbest har egenskapen att det är bevisligen farligt i hur små kvantiteter som helst, men sannolikheten att skadas är oerhört låg om halterna är låga (eller exponeringen kortvarig). Dvs man bör undvika det, men en enstaka exponering kanske motsvarar i risk att du vid ytterligare ett tillfälle kör 20km/h över hastighetsgränsen i några mil.

Observera att siffrorna är tagna ur luften, jag vet inte vilka risktal man skall ansätta, men de är låga.

10. 2008-06-05 16:28

klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Stockholm
    3 240 inlägg
    Gillad 5 gånger
    13 bilder
    När ni river bör ni ju ändå använda mask (byggdamm är inte så hälsosamt och skänt att få ned i lungorna, asbest oaktat) - även om asbetsfibrer kan tränga igenom en vanlig sådan så är ju risken mindre, och en enstaka exponering har jag också svårt att tro att det skulle vara fatalt. Larmen kom ju efter att yrkesmän, mekaniker osv exponerats ofta över längre tid...

Dessutom torde beton i 99 fall av 100 inte innehålal det. Eternit är en annan sak - men där kan man ofta undvika att ha sönder plattorna/rören och pss minimera farligt damm

/K

Liknande ämnen

1. När kan jag flyta på nya betongen?
    av Genvägen i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Vad är det för beläggning på betongen?
    av mats.nystrom i forum Golv
  3. Singel i betongen
    av Melkerman i forum Grund & markarbeten
  4. Betongen som ackumulator
    av daniel_168 i forum Biobränsle
  5. Sprickor i betongen
    av Pejja i forum Grund & markarbeten