4 461 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
sockellist i mdf
Hejsan!
Jag hade tänkt att montera golvsocklelister i ekfaner. Dom är tillverkade i mdf med ekfaner på!
Hur fäster jag dessa bäst och snyggast?
Limma kan jag tänka mig är ett alternativ men om jag någon gång vill ha bort listen så finns det väl väldigt stor risk att jag river sönder tapeten?
Om jag spikar så var någonstans på listen bör jag spika? Vilken sorts spik?
Tacksam för alla funderingar och svar!
Jag hade tänkt att montera golvsocklelister i ekfaner. Dom är tillverkade i mdf med ekfaner på!
Hur fäster jag dessa bäst och snyggast?
Limma kan jag tänka mig är ett alternativ men om jag någon gång vill ha bort listen så finns det väl väldigt stor risk att jag river sönder tapeten?
Om jag spikar så var någonstans på listen bör jag spika? Vilken sorts spik?
Tacksam för alla funderingar och svar!
Visst är limmning ett alternativ, men jag föredrar själv spik så rekomenderar det 
Använd elförzinkad dyckert, brukar funka bra i de flesta underlag. En bra försänkare är självklart också väldigt bra
Var du skall spika beror lite på hur lsten är utformad, är det en slät eller profilerad list?
Använd elförzinkad dyckert, brukar funka bra i de flesta underlag. En bra försänkare är självklart också väldigt bra
Var du skall spika beror lite på hur lsten är utformad, är det en slät eller profilerad list?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Betongvägg: Brun kamspik eller försänkt mässingsskruv + rödplugg
Lättstensvägg: Guldfärgade "Finska pinnar"/Listspik
Gipsvägg med träregel: Dyckert, försänkt med purr, eller skjuten med pistol.
Gipsvägg med plåtregel: Mässingsfärgad listskruv
Som elof säger så beror placeringen av spiken på hur listen ser ut och vilken infästning som skall användas. T.ex. så sätts kamspik i överkant på den släta delen av en profilerad sockel, medans en dyckert kan sättas i ett fräst spår för att synas så lite som möjligt. På släta socklar så spikar/skruvar man i överkant på sockeln, eftersom den är konkav på baksidan och kan spricka om man spikar mitt på. Dessutom vill man spika högt upp för att få det tight mot väggen/tapeten.
Lättstensvägg: Guldfärgade "Finska pinnar"/Listspik
Gipsvägg med träregel: Dyckert, försänkt med purr, eller skjuten med pistol.
Gipsvägg med plåtregel: Mässingsfärgad listskruv
Som elof säger så beror placeringen av spiken på hur listen ser ut och vilken infästning som skall användas. T.ex. så sätts kamspik i överkant på den släta delen av en profilerad sockel, medans en dyckert kan sättas i ett fräst spår för att synas så lite som möjligt. På släta socklar så spikar/skruvar man i överkant på sockeln, eftersom den är konkav på baksidan och kan spricka om man spikar mitt på. Dessutom vill man spika högt upp för att få det tight mot väggen/tapeten.
Produkter som diskuteras: "listskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Klicka här för att svara