Hej,
jag är intresserad av möbelsnickeri men storleken på min plånbok begränsar mitt materialval väldigt mycket.

Detta leder mig till Faner av olika slag. Finns någon som har erfarenhet från att belägga olika ytor (stora som små, från hyllor till garderobsdörrar) med faner.
Hur gör man?
Vad ska man tänka på?
Blir resultatet bra för en hyssad lekman?
Är stora ytor speciellt svårt?

Tack på förhand!

Har du hittat ngt ställe där dom säljer faner?

Det enda jag sett är 4mm plywood i ädelträ.
/CC

Jag har precis lagt ekfaner på en furutrapp(2.5 mm faner).Jag använde mattlim och det blir bra men för att det ska blir bra så kräver det att det ska stå i pres i alla fall 10-15 h.

Faner brukar (brukade) jag köpa på Fredrikssons trä i Malmö, de har hangarer fyllda med olika material. Förr i tiden hade de öppet för privatpersoner på fredagar, men vet inte hur det är med det längre.

Du limmar normalt sätt med vanligt vitlim. För att inte materialet ska slå sig brukar man också limma på ett så kallat spärrfaner på motstående sida. Det finns träslag som är speciellt lämpade för det, ex. gabon.

Är faneret slätt är det bara att limma på. Är det buckligt, typ masurbjörk, så väter man det först så att det går att sätta i press utan att det spricker.

Problemet är just att få det i press. Små bitar kan man lägga mellan ett par skivor och spänna med vanliga skruvtvingar. Lite större stycken måste dock läggas i en riktig limpress.

Har man ingen press kan man använda kontaktlim. Man stryker lim på båda sidor och låter det torka, täck ytan som skall faneras med ett stort papper, lägg på faneret och justera in det på rätt plats, dra därefter ut papperet åt sidan. Pressa fast faneret med en brödkavel. Blir inte riktigt lika bra som om man har en press, men har man ingen så är det en lösning.

Det finns ett ställe i Kungsbacka som säljer olika typer av faner, kommer inte ihåg namnet dock.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.