16 651 läst ·
9 svar
17k läst
9 svar
Bygga intill murstock?
Hej!
Undrar vad reglerna säger om detta?
Om jag tänker mig en synlig murstock, i liv med en vägg, antar jag kan gipsa in till kanterna på murstocken, men reglar får inte ligga mot den antar jag? Hur tätt intill får dessa ansluta?
Hoppas på hjälp...
Zaphod
Undrar vad reglerna säger om detta?
Om jag tänker mig en synlig murstock, i liv med en vägg, antar jag kan gipsa in till kanterna på murstocken, men reglar får inte ligga mot den antar jag? Hur tätt intill får dessa ansluta?
Hoppas på hjälp...
Zaphod
har nu suttit en stund och bläddrat i det dokumentet...
Kan väl inte säga att jag speciellt mycket kloakre tyvärr.
Men vad jag hört från annat håll får ytskikt ansluta mot murstock men reglar och liknande måste ha minst 50mm luftspalt?
/Zaphod
Kan väl inte säga att jag speciellt mycket kloakre tyvärr.
Men vad jag hört från annat håll får ytskikt ansluta mot murstock men reglar och liknande måste ha minst 50mm luftspalt?
/Zaphod
Vad säger sotaren? Det är ju till sist han/hon som skall godkänna det. Ring och prata med dem, de brukar hjälpa till.
/Kent
/Kent
Så här står det i bygghandboken för murning av skorstenar: "Det skall vara 100mm avstånd till brännbar byggnadsdel. Tak, golv och lister av trä får placeras närmare men inte direkt imot". Gips borde man kunna sätta direkt mot murstocken. Isoleringen skall vara obrännbar.
Jag byggde en innervägg, anslutande till murstocken, av stålregel+gips med rockwool emellan, och vid eldstadsbesiktingen nyligen nickade inspektören gillande.
Givetvis får man inte spika/borra i murstocken, utan regeln närmast får bara "stå intill", å sedan mjukfog efter gipsningen.
Givetvis får man inte spika/borra i murstocken, utan regeln närmast får bara "stå intill", å sedan mjukfog efter gipsningen.
Klicka här för att svara