Hej!

Undrar vad reglerna säger om detta?

Om jag tänker mig en synlig murstock, i liv med en vägg, antar jag kan gipsa in till kanterna på murstocken, men reglar får inte ligga mot den antar jag? Hur tätt intill får dessa ansluta?

Hoppas på hjälp...

Zaphod

Boverketsbyggregler BBR10. (Orkar inte kolla)

har nu suttit en stund och bläddrat i det dokumentet...

Kan väl inte säga att jag speciellt mycket kloakre tyvärr.

Men vad jag hört från annat håll får ytskikt ansluta mot murstock men reglar och liknande måste ha minst 50mm luftspalt?

/Zaphod

Zaph0d skrev:
Men vad jag hört från annat håll får ytskikt ansluta mot murstock men reglar och liknande måste ha minst 50mm luftspalt?
Gäller det även plåtreglar?

det låter ju som om plåtreglar skulle klara sig undan den reglen, då de kanppast består av brännbart mtrl. Men...regler och förodningar är ofta inte så värst logiska...

Det är beroende på om det är ändträ som går emot murstocken eller inte och avståndet från rökkanalen till virket.
Vilka mått som gäller kommer jag inte ihåg, tyvärr.

Uffe

Vad säger sotaren? Det är ju till sist han/hon som skall godkänna det. Ring och prata med dem, de brukar hjälpa till.

/Kent

Jag kan ha fel, men gäller inte det bara bärande delar?

Annars skulle ju innertak och golv mm behöva sluta 1dm från murstocken...

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Så här står det i bygghandboken för murning av skorstenar: "Det skall vara 100mm avstånd till brännbar byggnadsdel. Tak, golv och lister av trä får placeras närmare men inte direkt imot". Gips borde man kunna sätta direkt mot murstocken. Isoleringen skall vara obrännbar.

Jag byggde en innervägg, anslutande till murstocken, av stålregel+gips med rockwool emellan, och vid eldstadsbesiktingen nyligen nickade inspektören gillande.
Givetvis får man inte spika/borra i murstocken, utan regeln närmast får bara "stå intill", å sedan mjukfog efter gipsningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.