Hej!

Någonstans mellan att bila upp källargolvet och göra om vardagsrummet så tänkte vi lägga om taket på en utbyggnad (papp idag). Jag vill helst inte lägga på takpannor pga. vikten så jag fastnade för decra-pannan som verkar vara både snygg, slitstark och enkel att lägga.

Är det någon som har erfarenhet av den? var den enkel att montera, håller den att gå på, håller den färgen etc.?
Eller finns det andra liknande lösningar som kan rekomenderas?

Jag monterade förra (eller om det var för två år sedan) sommaren. Decra är snyggt, ganska dyrt, lätt att lägga så länge man inte behöver kapa, tveksamt att gå på, och håller sig snyggt länge. Dessutom kan det läggas ned till 10 graders taklutning.

Problemet är att jag inte har kommit på något vettigt sätt att skära eller klippa plåten. Alla skärande verktyg blir omedelbart förstörda av sanden/gruset som plåten är belagd med. Nästa gång skall jag prova att montera en hårdmetallklinga för plåt i min varvtalsstyrda cirkelsåg.

Det blir ett dyrt experiment om det inte fungerar, eftersom den enda passande klinga jag har hittat går på ungefär 1000 spänn. Vinkelslip är uteslutet eftersom värmeutvecklingen sabbar plåtens rostskydd.

När jag lade garagetaket på ca 50 kvm gick det åt mängder med sticksågsblad, kanske 20 st. Bladen skär snabbt ca 20 cm, men sen går det segt.

Tackar för info!

Har försökt hitta monteringsanvisningar samt rekommendationer vad gäller kapning utan att lyckats, dom har i princip ingen info alls på deras hemsida.

Jag hade nog kört med vinkelslipen om du inte varnat för den, antar att det inte går att nibbla heller då iom sandbeläggningen?

De har en bra läggningsbeskrivning i acrobat-format. Om jag inte minns fel, rekommederar de en Dewaltsåg eller en speciell Decrasax, som de hävdar att man kan hyra. Jag har letat efter någon som hyr ut den, men misslyckats.

Här finns läggningsbeskrivningen. Kolla på s 15
http://www.icopal.se/Icopal_se/Icopal_se.nsf/0/0C152BB039FE48E8C1256DC00035D11E/$file/Icopal_decra_broschyr.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.