Svara Nytt ämne
  1. 2006-04-29 10:21
    Svara | #1

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 650 inlägg
    Gillad 334 gånger
    45 bilder

Hur tas gipsplugg bort utan att förstöra väggen?

En av sönerna är lycklig nybliven och nyinflyttad husägare sedan i går. I hans hyreslägenhet som han nu lämnar säger hyresvärden att han måste ta bort alla pluggar och spackla igen (måla vitt) alla hål i väggarna.

Han har ett antal (många) metallgipspluggar. Hur får man bort dem på bästa sätt utan att förstöra väggen? Knackar man in dom i väggen blir det ju ett stort hål. Att dra ut dom går ju inte. Kan man möjligtvis knacka in dom 1mm coh sedan spackla över? Eller finns det något annat bra tips? Jättetacksam för smarta tips!

2. 2006-04-29 11:39
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    216 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

Re: Hur tas gipsplugg bort utan att förstöra vägge

Normalt sätt tar man en vass avbitare eller dyl och "tar tag" i kransen runt expander pluggen och bänder till. Då lossnar kragen och man kan putta in resten av pluggen i väggen.
    Om det är den bästa metoden för att slippa spackla mycket vet jag inte men det den metoden jag använt mig av. Blir ganska bra efter spacklingen.

3. 2006-04-29 17:23
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2004
    stockholm
    483 inlägg
    Gillad 3 gånger

borra bort kransen och putta in resten i väggen ;D

4. 2006-05-02 16:31
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2005
    Vällingby
    172 inlägg

14 bilder

Jag var lite våghalsig och skruvade ut skruven som skall sitta i metallexpandern och hamrade lite lätt (och länge) på den, så att expanden vecklade ut sig bakom väggen. Sen var det bara att dra ut den.

Expandern kommer troligtvis inte att veckla ut sig fullt ut bakom väggen, så hålet blir en aning större än den var från början.

8-)

5. 2006-05-02 17:03
    Svara | #5

Feins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    35 år
    Stockholm
    480 inlägg
    Gillad 6 gånger
    21 bilder

Borra är nog det som ger snyggast slutresultat. Har provat det där med att skruva och slå så att den vecklar ut sig igen men det är ju väldigt tidsödande.

6. 2006-05-04 08:37
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2004
    169 inlägg

2 bilder

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av att borra ut gipsplugg. Har man otur så fastnar borret och hela pluggen börjar rotera. Vips har man fräst ett jättehål i väggen... **

I min gamla hyresrätt hade jag konstruerat en loftsäng med stålrör och rörkopplingar och fäst allt i väggen med gipsplugg. En VÄLDIG massa plugg... Jag kan säga att efterföljande hyresgäst fick ett bra pris på den sängen...

7. 2006-05-08 09:22
    Svara | #7

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 650 inlägg
    Gillad 334 gånger
    45 bilder

Tack för hjälpen. Pluggarna blev bortborrade och hålen spacklade. Fort och lätt gick det.

8. 2006-05-10 15:53
    Svara | #8

Feins avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    35 år
    Stockholm
    480 inlägg
    Gillad 6 gånger
    21 bilder

funkisen skrev
    Jag har väldigt dåliga erfarenheter av att borra ut gipsplugg. Har man otur så fastnar borret och hela pluggen börjar rotera. Vips har man fräst ett jättehål i väggen... **
    Då är ju pluggen borta i alla fall. Det tar ju inte flera hundra år att laga ett större hål i en gipsskiva heller. Tar man ju lagom bit, håller mot väggen, ritar runt om, sågar, sätter plankbit innanför skruvar och spacklar. det kanske tar lite tid men det går å andra sidan väldans fort att borra pluggarna så det tar nog ut sig. Har inte råkat ut för ditt fenomen alltför mycket. Större borr än hålet så är du ju aldrig inne och rotar, då borde det inte fastna

Liknande ämnen

1. Kapa skruv utan att förstöra gängorna
    av kalubah i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Riva upp utan att förstöra parkettgolv - tips?
    av Hammartumme i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Ta bort 1 tapetvåd utan att förstöra den jämte?
    av Per_Eriksson i forum Färg, måla & tapetsera