eller att använda nån slags skiva typ gips, vad heter sådan skiva? som man får sätta mot en murstock, alltså regla upp med stålreglar.

jag kommer att ha en helt fristående stock som är 3 kanalig med mått B 1340 x D 360
i en enplansvilla, jag tycker den känns lite klen och vill göra djupet lite större.

Jag vet inte omdet är svar på frågan, men mura och putsa (10mm) skorstenen under yttertak med C-bruk och ovan yttertak mura med B-bruk och puts med B+C eller C+C (10mm påslag av varje). Ovan yttertak skall teglet grundas tunt med A-bruk...
Var det svar på frågan?
Om du vill förstora skorstenen kan du mura upp med 7cm leca eller lättbetongblock till den form du vill ha.
t.ex.:
http://www.hhcelcon.se/

japp Lycke, det var det här med C bruk inomhus jag ville veta,
bara att köra då....tackar!

LyckeK skrev:
Jag vet inte omdet är svar på frågan, men mura och putsa (10mm) skorstenen under yttertak med C-bruk och ovan yttertak mura med B-bruk och puts med B+C eller C+C (10mm påslag av varje). Ovan yttertak skall teglet grundas tunt med A-bruk...
Var det svar på frågan?
Om du vill förstora skorstenen kan du mura upp med 7cm leca eller lättbetongblock till den form du vill ha.
t.ex.:
[länk]
liten följdråga......
när jag tagit bort gammal puts o.dyl, bör man då grunda stocken med något som får
bruket att fästa bättre....? nån slags primer eller så, stocken är omkring 100 år, och
putsen som sitter på idag sitter dåligt, alltså bör man armera med nät eller finns det
bra primer?

C
banana skrev:
när jag tagit bort gammal puts o.dyl, bör man då grunda stocken med något som får bruket att fästa bättre....? nån slags primer eller så, stocken är omkring 100 år, och putsen som sitter på idag sitter dåligt, alltså bör man armera med nät eller finns det
bra primer?
Nej, putsen satt säkert bra från början men den "utmattas" till slut pga rörelser i konstruktionen. Se till att du får bort den gamla putsen riktigt ordentligt bara och sen vattna rikligt. Armera behöver du bara göra vid materialövergångar och på vissa underlag.

Aj aj aj - där ser man hur viktigt det är att ge så mycket info som möjligt!!!
I din ursprungliga fråga lät det som om du skulle mura nytt!
Din skorsten är murarad och putsad med kalkbruk!!!
Det betyder att du skall göra rent den ordentligt som "cpalm" skriver...
Vattna!!!... Grunda tunnt med Hydraliskt Kalkgrund(ca 5kg/kvm), om du har sprickor eller synliga rörelser bör du näta med svetsat putsnät och sedan putsa 10-15mm(20-25kg/kvm) med Hydrauliskt Kalkbruk.
(serpo 109 resp serpo 148 från maxit)

LyckeK skrev:
Aj aj aj - där ser man hur viktigt det är att ge så mycket info som möjligt!!!
I din ursprungliga fråga lät det som om du skulle mura nytt!
Din skorsten är murarad och putsad med kalkbruk!!!
Det betyder att du skall göra rent den ordentligt som "cpalm" skriver...
Vattna!!!... Grunda tunnt med Hydraliskt Kalkgrund(ca 5kg/kvm), om du har sprickor eller synliga rörelser bör du näta med svetsat putsnät och sedan putsa 10-15mm(20-25kg/kvm) med Hydrauliskt Kalkbruk.
(serpo 109 resp serpo 148 från maxit)
ja det är ju lätt att felformulera sig, det är ju mer självklart för mig när man står här i skiten ;)
jojomen det är ju som sagt en befintlig murstock som jag vill snygga till och jämna till,
kan man då ta Hydrauliskt Kalkbruk till det OCH sedan "kakla" på fusktegel?
den är ju som sagt ojämn och oregelbunden det är därför jag vill putsa upp den först

Hej, hallå...stopp nu... ;D har du en ETT HUNDRA ÅR gammal murstock som du vill sätta fusktegel på!!! :'( Den är ju otroligt vacker som den är... och det är ju ett gammalt hus! ;)
JAg skulle inte sätta fusktegel på ett hydrauliskt kalkbruk... fixen du sätter teglet med är antagligen för stark, och du har då risk för att det släpper.
Putsa så jämnt som du tycker är lämpligt och måla med en silikatfärg...
Lycke till!

LyckeK skrev:
Hej, hallå...stopp nu... ;D har du en ETT HUNDRA ÅR gammal murstock som du vill sätta fusktegel på!!!  :'( Den är ju otroligt vacker som den är... och det är ju ett gammalt hus! ;)
JAg skulle inte sätta fusktegel på ett hydrauliskt kalkbruk... fixen du sätter teglet med är antagligen för stark, och du har då risk för att det släpper.
Putsa så jämnt som du tycker är lämpligt och måla med en silikatfärg...
Lycke till!
det är tyvärr så att dom som murade den var nog lite smått runda under fötterna :'(
teglet ligger kors å tvärs, diagonalt, högkant, på sidan, ja herregud!!
så att jag tänkte sätta fusk, men det är inte lämpligt säger du, skit mä!!! :'( finns det
andra bra förslag?

C
banana skrev:
det är tyvärr så att dom som murade den var nog lite smått runda under fötterna :'(
Så ser ju en gammal murstock ut, det går ju kanaler där inne.
Putsa upp så att den blir jämn och fin.

• Gilla
Oskpal
  • Laddar…
banana skrev:
så att jag tänkte sätta fusk, men det är inte lämpligt säger du, skit mä!!! :'( finns det
andra bra förslag?
Tänk om man hade kunnat visa den för folk... de hade stått och funderat länge... men skorstenen skall ju putsas invändigt så det går ju inte...
Du har så stora ojämnheter i skorstenen så lokalt kommer påslagen att bli så tjocka att jag inte rekomenderar något annat... skulle du kunnat lägga på max 10mm kunde du kanske gått över till C-bruk.
Fråga sotaren om att mura ett nytt skal runt den befintliga skorstenen, du kan kanske få tag på ett 60mm tjockt beklädnads tegel, så bygger det inte så mycket... men du måste ordna med upplag för beklädnaden... vad tror du om det?

Fråga sotaren om att mura ett nytt skal runt den befintliga skorstenen, du kan kanske få tag på ett 60mm tjockt beklädnads tegel, så bygger det inte så mycket... men du måste ordna med upplag för beklädnaden... vad tror du om det?
[/quote]

min morbror som bodde här i huset förut är skorstensfejare, han tyckte att det var an jä..igt konstig murstock nu när han fick se den... :-/
upplag för en ny uppmurning finns mot det ena hållet, det hållet som ser värst ut,
efter som det förut stog en teglad vägg där, men jag har rivit den pga att den ej var "förankrad" i murstocken, det läckte emellan vägg å stock så att säga, det var bara in med kofoten mellan, för att sedan välta hela väggen, tur att jag gjorde det nu så att den inte välte när köket är klart ;)
Hur som helst så tyckte han att jag bör putsa till väggen någorlunda, och om jag sen vill fusktegla så kan jag regla upp och sedan sätta minarit....? heter det så? och tegla där på. låter ju ganska smidigt, vad tror du om det?
det är alltså bara åt ett håll som murstocken är dålig/ful

Att sätta fusktegel på minerit är helt ok för mig... ;) frågan är bara om du kan göra det på en sida... hur komer anslutningen vid hörnet att se ut???
Och han som är sotare har väl sagt att du måste ha minst 50mm mellan mineriten och skorstensstocken (tror jag det är)

om jag skulle vilja bredda ut stocken med Leca 7mm, murar man fast dom då eller?
man bör ju inte ha nån annan slags infästning i murstocken.

eller finns det bra alt.?

Mura den fristående men kramla mot murstocken, och du skall ha 7cm... eller? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.