hej,

Ska bygga en Carport med förrådsdel och undrar hur man ska fästa syllen i betongplattan.

Regelstommen ska byggas av 120*45 och måtten är ca 3600 x 3000. Höjd på reglar blir ca 2300mm. Tack av råspont och betongpannor.

- Vilken typ av infästnings anordning ska man använda. ex expander...

- Vilken dimension?

- Hur tätt måste man sätta dom ?

Går bra att använda s.k. spikplugg, då kan du borra igenom syllen+betongen och dunka i spikpluggen direkt. Använd t.ex 8*120 mm och sätt dessa c/c 60 cm och glöm inte sylltätning mellan regel/betong!

spikprod.gif

Körde med expanderbult och tycker att det funkade fint men jag nöjde mig med cc120 jag. Ska ju inte lyfta huset med syllen

;)
Visst 120 håller nog också, men det är ju så kul att köra med borrhammaren att det är svårt att sluta ;D

Om du kör med spikplugg så är tipset att först dunka i själva plastpluggen och sen i med "spiken"!

Funkar även med expanderspik...

8595.jpg

ByggaNytt skrev:
Går bra att använda s.k. spikplugg, då kan du borra igenom syllen+betongen och dunka i spikpluggen direkt. Använd t.ex 8*120 mm och sätt dessa c/c 60 cm och glöm inte sylltätning mellan regel/betong!

[bild]
Duger inte med spikplugg.... AMA säger något helt annat om jag inte missminner mig...Nu kan jag tyvärr inte slå upp det då jag ej har access hemma...iofs godkänner K att det slås i med spikplugg så räcker det men jag är mycket, mycket tveksam...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.