Hej!

Jag är lite ny inom detta gebit men ber därför om lite råd...

Vi har precis tagit ner takplattor i vårt nyköpta hus från 1963. Under dessa plattor satt aluminiumfolie för värmereflektion (antar jag). Bakom detta satt råspnt med svart papp på ovansidan mot vinden (kallvind).

Jag tänkte sätta gips på råsponten och vill därför fråga om jag behöver sätta byggplast (typ tenotät eller akvaden) melan gipsen och råsponten eller om pappen som sitter bakom råsponten fyller samma funktion...Alltså:

Gammalt:

takplatta
alufolie
råspont
papp
isolering

Nytt:

Gips 13x900x2400
?
Råspont
papp
isolering

Tacksam för svar

/Johan

Det "normala" vore att riva bort allt upp till råsponten. Därefter sätter du plast och monterar spikläkt. Gipsskivan fäster du sedan i spikläkten. På gipstillverkarnas hemsidor hittar du instruktioner om hur läktningen skall se ut (cc60+ vid tvärskarvar).

tack för svaret...angående pappen som sitter ovanför råsponten undrar jag om den påverkar valet av plast eller inte (så att jag inte bygger in fukt i råsponten)?

/Johan

Har du sågspån som isolering på vinden?

Pappen ligger antagligen bara där för att inte skräp ska trilla ner genom råsponten och ner innanför något vävtak etc.

Pappen har ingenting med plasten att göra och påverkar funktionen hos plasten (och detta beror på att pappen inte är fukt-tät).

Det enda du ska se till innan du sätter upp plast i taket är att det inte finns ett plastskikt längre upp i konstruktionen - det vore mycket konstigt om så vore fallet, men det skadar ju inte att dubbelkolla.

På vinden är det isolerat med isoleringsskivor med papp. Jag har frågat runt bland snickare och fått delade meningar om plast eller inte. Om man ska bygga enligt nuvarande normer skall man tydligen använda plast. SOm jag förstår det är det minst lika viktigt att den fukt som väl kommer upp på vinden ventileras bort på ett bra sätt.

Ett ytterligare problem är att den ytan som skall göras om är i anslutning till vardagsrummet där det är tak till nock med panel (pärlspont typ). Om man plastar den ena ytan men inte den andra finns väl risken att fukthalten ökar i vardagsrummet där en större mängd fuktar letar sig upp i det tunnare takskiktet.

När jag beskrivit mitt problem för de jag pratade med var det nästan 50-50 som tyckte plast eller inte. Det är ju det nya mot det gamla som jag förstår det. Jag kan i och för sig förstå att plasten skall hindra fukten från att komma upp på vinden men samtidigt så är det väl bra att bli av med den om man ventilerar ordentligt på vinden (det har ju klarat sig fint i 40 år om du förstår vad jag menar)

Tack för svaren....det känns bra att få så mycket feedback som möjligt

och förresten...inget mer plast på vinden :)

Plasten hindrar inte ventilation av vinden. Ventilationen av vinden måste du sköta på annat sätt - takfotsventilation, galler i gavelspetsen etc. Plast och ventilation står inte i motsats till varandra.

Jag är tveksam till att fuktpåverkan skulle bli nämnvärt större i ytan med tak till nock, men det är bara min magkänsla.

Ditt hus har klarat sig fint i 40 år och det kommer klara sig fint även fortsättningsvis om du fortsätter att använda huset som man gjorde för 40 och 80 år sedan...... Du badar, duschar och värmer huset på ett annat sätt än vad man gjorde när huset byggdes och det ställer andra krav på både ventilation och konstruktion (plast!). Ett gott skäl till att följa moderna byggnormer och standarder.

Om du har för avsikt att tilläggsisolera känns plasten extra viktig för då är det väldigt olämpligt med fuktig luft upp på vinden (det blir kallare på vinden och fukten riskerar att kondensera).

Om du använder ekofiber för isoleringen av vinden brukar man inte använda plast, men det är nog också enda gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.