Det finns ju skruv som är avsedd just för stålreglar. Brukar funka bra.

Att det kan kännas ostabilt beror nog på att du bara har skiva på ena sidan väggen (antar jag?).
Då blir inte systemet tillräckligt styvt. Den sidan av regeln som inte får skiva på sig tenderar att "flaxa" lite fram och tillbaka.
Detta kan man till stor del avhjälpa med att sätta anhåll från regeln mot den bakomliggande väggen. Ett eller två per regel räcker säkert.

C
Du skall ha en regel och använda skruv som är avsedda för spån mot plåtregel. Se http://www.grabber.se/websites/grabberse/egnafiler/extern/linkguide.asp. Om du har fel skruv "biter" den i spånskivan och trycker då undan regeln utan att borrspetsen på skruven kan göra sitt. Med rätt skruv skall skruven borra ett hål i skivan och sedan slira i hålet tills borrspetsen penetrerar regeln och skruven gängar i regeln. Skruven skall alltså inte gänga i skivan utan endast i regeln.

70-reglar blir betydligt stabilare än 45-reglar, men 45 med dubbla skivor blir rätt stabilt ändå.

P.s. var också noga med att hålla rekommenderat skruvavstånd. Om du skall förborra så borra endast skivan - inte regeln!

Det kan nog vara bra att förborra innan alt använda skruv med "borrspets". Men förborrning lär väl ändå vara bäst.. Skruven drar ju otroligt bra i OSB.

tre samtidigt!

Jag upptäckte följande när jag skruvade gips i 45mm reglar.
* första skivan innan regeln blivit stabiliserad blev mera "nötande" innan skruv var igenom och drog i plåten.
* skiva nummer två var inga problem
* jag provade med två olika skruvdragare, en Bosch GSR12V och även min "förborrar maskin" á 300:- (jag förborrade inte vid skivskruvning). Det var mycket enklare med Boschen då den varvar högre och man då kunde trycka till lite extra tills skruven fick fäste i plåten, med den andra maskinen blev detta mera konstant nötande. Så en maskin som du momentant kan trycka till lite extra med i hastighet uppfattar jag som bättre när man skruvar första skivan.
* Försök sikta så att du hamnar närmare hörnet på regeln än i utkant

Nu reder vi ut lite här....

Borr spets skall INTE användas är inte bra för vanliga RDB eller R reglar skall endast användas vid FR reglar. Använd grabber eller annat fabrikat avsett för plyfa, osb eller spån heter J16 om jag inte missminner mig. Fosfaterade skall de också vara. Det brukar ofta vara mitten regeln som ställer till det. Då änd regeln lätt kan hållas på plats med hand nummer 2... Men gör så här... Börja med att de reglar där skarven på osb kommer fäst inte dessa i botten!
2 Fäst endast mitten reglarna 600 eller 450 eller va du nu beslutat för C/C dessa fäster du med plåt i plåt skruven.... Fäst först i BOTTEN regeln skruva så tajt som möjligt mot mitten regeln och börja "fånga upp" denna från botten... Låt skruven göra jobbet tryck inte och hetsa inte... Och för allt i världen borrspets löser inga problem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.