Jag ska göra en bordsskiva som jag ska fästa på en metallarm som sitter fast i väggen, och på det ställa lcd-skärm, tangentbord och mus.

Jag har en bänkskiva i massiv björk för ändamålet, men frågan är hur jag ska jobba med den. Den är just nu 610mm djup och 1200mm bred och rundad i framkant. När den är klar ska den vara oregelbunden i formen, som en njure ungefär.

Jag undrar om någon kan berätta hur man bäst åstadkommer detta utan att behöva lämna till snickeri. När jag väl ritat ut formen på den - vilken såg ska jag använda och hur rundar jag av kanterna på den?

Använd en sticksåg för att såga ut formen (njuren) sedan en överhandsfräs för att snygga till snitten/runda av kanterna!

Alternativet till fräsen är en himla massa slippning så jag skulle också säga fräsen, om man nu har en

Jag skulle inte rekommendera dig att göra databordet enligt ovan med en skiva på endast 61 cm djup. Det vanliga måttet på ett kontorsskrivbord är 80 cm och då kan man såga ut njure och fortfarande få ett rekommendabelt synavstånd till skärmen.
Sen ser det rätt fånigt ut med denna form på ett såpass smalt bord, sågade själv ut mitt skrivbord ur masonite för att få en blick av hur det skulle se ut. Det slutade med att jag behöll den raka skivan enligt dina mått, fräste av kanterna med handöverfräs.
Så skaffa dig en djupare skiva eller håll bordet rakt!

//Boppe ergonom

boppe skrev:
Det vanliga måttet på ett kontorsskrivbord är 80 cm och då kan man såga ut njure och fortfarande få ett rekommendabelt synavstånd till skärmen.

//Boppe ergonom

hmmm, använder man Lcd skärm så borde man väl kunna minska på
det "vanliga" måttet ca 30cm, eller?
Annars borde jag nog ha ett skrivbord som är 140cm till min stora skärm ;) ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.