2 059 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Konstruktionsarbete
Hej
Jag har fått ett specialarbete som jag ska göra och har själv sökt efter diverse fakta men jag kommer ingenstans. När jag googlade runt hittade jag denna sidan och såg att det vimlade av folk som kunde massor inom detta område.
Det jag skall kunna är :
Redogöra och förklara hur vissa bromaterial fungerar tex T-balk och I-balk när de är lämpliga och varför.
Visa praktiskt hur pass viktigt formen på en bro är samt redogöra varför
Redogöra och förklara varför man använder olika material vid olika broar.
Hur har brokonstruktionerna förändrats? Och varför?
Matematiska förklarning för tex I-balk och T-balk med enkla formler
Konstruktionsprincipen med massiv stav och ett rör.
All hjälp vore väldigt tacksamt! Allt från direkta svar till att ni bara säger vart jag kan hitta informationen.
Hoppas verkligen att det är någon som kan hjälpa mig här!
MVH AntonL
Jag har fått ett specialarbete som jag ska göra och har själv sökt efter diverse fakta men jag kommer ingenstans. När jag googlade runt hittade jag denna sidan och såg att det vimlade av folk som kunde massor inom detta område.
Det jag skall kunna är :
Redogöra och förklara hur vissa bromaterial fungerar tex T-balk och I-balk när de är lämpliga och varför.
Visa praktiskt hur pass viktigt formen på en bro är samt redogöra varför
Redogöra och förklara varför man använder olika material vid olika broar.
Hur har brokonstruktionerna förändrats? Och varför?
Matematiska förklarning för tex I-balk och T-balk med enkla formler
Konstruktionsprincipen med massiv stav och ett rör.
All hjälp vore väldigt tacksamt! Allt från direkta svar till att ni bara säger vart jag kan hitta informationen.
Hoppas verkligen att det är någon som kan hjälpa mig här!
MVH AntonL
Beräkningsgrunderna för olika balktyper finns i teknoligiböckerna eller under maskinkunskapen. Själva beräkningsformlerna bör finnas i första bästa formelsamling.
Var 14 år sedan jag pluggade teknologi men kraftberäkningar är kul
Var 14 år sedan jag pluggade teknologi men kraftberäkningar är kul
Det är ett mycket intressant ämne håller jag med ommats_o skrev:
MVH AntonL
Försök hitta någon lärare i maskinlära eller konstruktion och tigg lite tips. Alternativet är att du provar att jaga någon av de tekniska högskolorna. Väg och vattenbyggnadsfolken där borde vara en femetta
Ämnet är jättekul och man har stor nytta av det. Även om jag inte räknar på allt jag bygger så vet man ändå vilka lösningar som blir bättre än andra
Ämnet är jättekul och man har stor nytta av det. Även om jag inte räknar på allt jag bygger så vet man ändå vilka lösningar som blir bättre än andra
Skrev in sökorden "bro" & "material" & "konstruktion" och fick många intressanta länkar. www.sis.se har en massa böcker som tar upp ämnet om man föredrar det mediet. Jag fick flera träffar på avhandlingar både från KTH, chalmers och andra skolor, ex. http://epubl.luth.se/1402-1560/2002/005/LTU-YTH-EX-02005-SE.pdf
Man får plocka lite här och lite där, men undvik att kopiera. Bli duktig på att söka, det är nyckeln till all kunskap.
Testa flera olika sökmotorer och variera sökorden. Sök endast svenska siter och test att utesluta allt som har med tänder att göra o.s.v.
/CC
Man får plocka lite här och lite där, men undvik att kopiera. Bli duktig på att söka, det är nyckeln till all kunskap.
/CC
tackar chris!! nu har jag nästan avhandlat hela arbetet endast balkuppgifterna kvar!chris47 skrev:Skrev in sökorden "bro" & "material" & "konstruktion" och fick många intressanta länkar. www.sis.se har en massa böcker som tar upp ämnet om man föredrar det mediet. Jag fick flera träffar på avhandlingar både från KTH, chalmers och andra skolor, ex. [länk]
Man får plocka lite här och lite där, men undvik att kopiera. Bli duktig på att söka, det är nyckeln till all kunskap.Testa flera olika sökmotorer och variera sökorden. Sök endast svenska siter och test att utesluta allt som har med tänder att göra o.s.v.
/CC
Mvh AntonL
Klicka här för att svara