Har fått uträknat att jag behöver en limträbalk på 115x495mm till ett bygge jag ska göra vilket blir för fläskigt, alltså får jag använda mig av stålbalk i stället men vilken dimension ska den ha???

/Andreas

Tråkigt svar men en kontruktör måste titta på detta, använd den du använde till limträbalken. Det som är positivt är ju att den blir mindre!!!! ;)

Lite mer info kommer här. Balken ska användas i ett 1 och 1/2 plans hus på botten våningen där jag ska ta bort en bit av den vägg som håller upp bjälklaget till andra våningen. Bredden på huset invändigt är 8400 mm spännvidden på bjälklaget är 3600 respektive 4700 mm. När det gäller kvaliten på limträbalken så vet jag faktiskt inte då jag bara ringde min bygghandlare som räknade ut det åt mig. Han sa även att limträbalken kommer hänga ner 14 mm trots att den är så pass grov. Det som stör mig är höjden på balken - 495 mm med 240 i takhöjd så blir det inte bra. Hade gärna sett att balken inte var mer än 280 - 300 mm hög. I värsta fall så får jag bygga in en stötta efter halva längden, allltså 3m av totalt 6m. Detta hellre än att ta för mycket av takhöjden. Sedan så är det givetvis även en kostnadsfråga, är ju bra om det inte kostar hur mycket som helst. Funderade på om man inte kunde ta två limträbalkar i bredd i stället och tjäna lite på höjden?

/Andreas

Det kanske är så att "min bygghandlare" inte är ngn vidare konstruktör?

Men Byggaren, linjelasten blir ca 9 KN/m, ngt mer än 70 kg. Tror att ditt komma kanske hoppade lite.

stöddig balk blir det... minska spännvidden är mitt tips :-/

på tibnors hemsida www.tibnor.se finns prislistor på balkar och övriga stålprodukter

Har inte haft internet på ett tag och därför inte kunnat svara. Har pratat med min lokala stålhandlare som sa att HEA balk som är 7 m lång och 200 mm hög klarar en belastning på ca 2.5 ton. Han trodde den skulle bli för klen så han rekomendrerade en HEB med samma mått som ska klara 6.5 ton. Den skulle jag få för 4500kr plus moms som jag kan dra av samt 400kr i frakt för 4mil enkel väg. Funderar på att slå till, ska bara lämna in planritning till kommunen så ska dom kontrollräkna lite. Problemet blir att få den på plats, den vägde visst in på knappt 500 kilo. Hur pass kraftiga upplag måste man gör till en sådan pjäs?

Och ja stöddig balk blir det :)

/Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.