Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jun 2006

Bärande vägg har tagits bort - taket viker sig

Jag är på gång att köpa ett hus och överlåtelsebesiktningen visade på ett problem med en bärande vägg som delvis har tagits bort. Väggens totala längd är ca 3,5 meter. Tidigare var det en vanlig dörr i väggen, men någon har tidigare ersatt denna med en öppning på ca 2,5 meter. Då väggen är bärande har detta resulterat i att taklisten viker ner sig (eller bågnar) 2-3 cm på mitten.

Besiktningsmannen rekommenderar något i stil med att "trycka upp" taket med en domkraftoch sedan lägga in en tillräckligt kraftigt balk av något slag. Eftersom man även kan se "sättningen" på yttertaket (takpannor) menade han att man troligtvis måste ta bort delar av yttertaket också i samband med jobbet.

Detta lär ju påverka en del av interiören också. Min grundfråga är vad ett uppdrag av den här typen kan kosta att fixa. Och då menar jag totalt; interiört, exteriört, finputsning. Tutti alltså. Jag har ingen aning om vart jag ska vända mig för att kunna få en rimlig kostnadsuppskattning. Pratar vi 50, 100 el 200 tkr?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2006

Re: Bärande vägg har tagits bort - taket viker sig

Här är en länk till en annan tråd som diskuterar ett liknande fall (dock utan skador på yttertaket).
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27567/
    Kolla även den tråd som det länkas till i första inlägget så får du bakgrundsinformationen i det fallet.

Om ingen här i forumet kan komma med några bra prisuppskattningar så måste du nog kontakta någon entreprenör för offert.

Lycka till!

3.    länk #3
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Re: Bärande vägg har tagits bort - taket viker sig

Spontant, i mina ögon sett, så sjunker ju husets värde rejält med sådana fel som måste åtgärdas. Jag tycker 200 000 är lågt räknat. Vem vet vad som kan tillkomma?
    Alternativt kräv att säljaren åtgärdar före försäljning?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01