Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2005
Län: Stockholm
Är gavelväggar bärande?
Jag har förlängt huset med 4 meter, och nu börjar det bli dags att riva/ta upp hål i den gamla gaveln. På bottenvåningen (1 1/2-planshus med mansardtak) tänkte vi ta bort en stor bit (4 meter av total spännvidd 6 meter) för att få ett större matrum. Över väggen finns dels en gammal takstol, dels en ny som är början på det nya taket.
Finns det några laster som måste växlas av i gavelväggar? Jag föreställer mig att eftersom den gamla takstolen ligger precis över och fördelar ner lasterna från taket på långsidorna så borde det väl inte vara så mycket last i själva gavelväggen? Om det måste växlas av på nåt sätt, måste man då lägga in en balk under taket, eller kan man "koppla ihop" den gamla takstolen med den nya på nåt sätt, och på så sätt fördela lasten över båda?
Moderator
Medlem: Aug 2005
Re: Är gavelväggar bärande?
Hej!
Som jag har förstått vår konstruktör så är gavelväggarna mest till för att det inte ska blåsa rakt i genom huset. De bär alltså inget annat än sig själva.
Vi hade rådslag i lördags om ett liknande projekt som vi har, fast med typ 2,5 m spännvidd. Vårt hus har två våningar så att gavelväggen fortsätter ovanför öppningen i vardagsrumet.
Våra väggar är av stående plank och jag fick rekommendataionen att antingen spika på en balk typ 45 x 145, eller att fälla in den i valvets överkant eller väggens underkant på övervåningen med stöd i bägge ändarna.
(Detta liknar alltså rätt mycket den lösning som är totalt felaktig för en bärande vägg i en annan tråd här någonstans, men är tydligen tillräckligt när väggen inte är bärande.)
Om du ska ta upp ett så stort hål som 4 m så rekommenderar jag dig att prata med en konstruktör som får titta på just ditt hus.
Om väggen bär last från taket är helt beroende på om du har en takstol i gaveln eller bara vertikalt regelverk. Om det ligger en takstol inanför gavelpanelen så tar väggen bara vindlast och kan rivas utan avväxling (om inte takstolen har mellanstöd på pelare i väggen) Om takstol saknas förs snö- och taklasten ner i gavelväggens reglar till grunden och då behövs avväxling, storleken på avväxlingen kan man inte ange generellt utan den beror på vilka laster du har i ditt fall.
Notera också att den befintliga gavelväggen ingår i stabiliseringen av huset så att det inte blir ett "korthus" Om denna funktion skall tas över av den nya gavelväggen måste takstolarna och golvbjälklaget kopplas ihop över skarven så att lasterna kan komma ända fram till den nya gavelväggen.
/Ingenjören
.
Renoverar timmerhus från 1868 som flyttats till nuvarande adress 1922.
Fullvärdig medlem
Medlem: Jan 2005
Re: Är gavelväggar bärande?
Ok,
tack för svaren! Det ligger en takstol i gamla gaveln, så lasten från taket borde fördelas ner till långsideväggarna. Hjärtväggen kommer ju fortfarande att stödja bjälklaget ungefär mitt på, det borde väl räcka? "Regelverket" består av plankstomme så det går inte att se om den endast bär sig själv eller dessutom fungerar som stöd för bjälklaget. Hur gör man för att koppla ihop gamla gaveln med nya, räcker det att skruva ihop gamla takstolen med den nya (som ligger dikt an?)