Hej,

Har set många ritningar för uppförande av div mindre byggnader typ garage/stugor/carortar mer regelstomme med och utan korlingar.

När ska man ha dessa respektive när behöver man dem inte?

//Tomas

Min åsikt: i alla uppreglingar av golv för att motverka "golvknirr"

..//N

• Gilla
Plupp 492791
  • Laddar…
Förklara för mig, på vilket sätt minskar knirret? För att man sprider lasten lite till de intilliggande reglarna?

Nästa fråga då, varför använder man kortlingar i väggar? Är det för sidostabiliteten? Håller inte skivorna (OSB, gips etc) det nog?

Jag kotlar enbart väggar där jag behöver stöd för nått. tex fönster,dörrar eller takstolar. Ytterligare ett fall är om jag ska montera nått tungt på insidan.

Annars bygger jag med vanlig stående stomme och låser den med korslagda spikband

kortlingar vägg resp golv anser jag vara 2 skilda saker
jag hävdar envist att det skall utföras mellan golvreglar.
Glespanelen som man spikar ovanpå golvreglarna håller ju bara reglarna stadiga uppåt.

En billig försäkring !

..//N

Kortling sätts i vägg
Krysskolvning i golv

korrekt, men jag har dock hört på andra att kortling är ett uttryck som blandas ihop med krysskolvning, men kortling funkar ju i golv oxå, krysskolvning dock effektivare.
..//N

tack för alla svar.

Min fråga rörde främst kortlingar i vägg men det är alltid intressant att lära sig mer om byggkonsten.

Jag ska bygga en carport med förråd, 3 * 3,6 m. tanken är att väggarna ska bestå av lockläckt, utegips på 45*120 reglar ev med plywood på insidan för att kunna hänga upp saker på väggarna. Samman fattningen från denna tråd blir då så vitt jag kan se:

Kortlingar är inte nödvändigt förutom där man tänker sig att sätta upp tunga saker samt vid dörr och fönster. Korrekt?

Motfråga. Gör kortlingar i vägg någon skada förutom ev kallbryggor som skullle kunna uppstå?

Då får virket jag köpt till kortlingar bli lekstuga till ungarna i stället :D

• Gilla
AndreasA81 och 1 till
  • Laddar…
så mycket virke till kortlingar?
är det någon som drivit med dig tro?

..//N

.. eller en liten lekstuga :)

köpte 3,6 reglar med tankte på att det skulle räcka till två kortlingar a ~60cm.

//Tomas

Milkshaken
Jag hade nog ändå satt kortlingar just för att plyfa är ju inte direkt välkänt för att vara bra att hänga tunga saker,,,, Du kan exempelvis inte använda vanliga träskruv för att fästa tex, skåp, hjul, stegar mm på en sån vägg..... Utan sätt kortlingar med ett regelbundet avstånd så vet du vart du kan montera och så blir det dessutom nåt sånär linjärt.....

Mitt förslag bara...:)

eller skriv helt enkelt upp på ett papper vart i höjd kortlingen sitter.

..//N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.