Hej
snickaren som bygger vårt badrum har lagt diffusionspärr (plastfolie) bakom glespanel och gipsen på ytterväggen i vårt nya badrum. På detta kommer tätskiktet.

---EDIT---
Dåligt formulerat av mig. Inifrån och ut kommer det vara följande på denna vägg, som egentligen är ett starkt lutande tak:

Kakel
Fix
Tätskikt
Gips
Glespanel
Diffusionsspärr
Regelverk
Råspont
Takpapp
Takläkt
Betongpannor
---EDIT---

Detta medför ju organiskt material (glesen) som blir instängt mellan två diffusionstäta skikt skikt och ev fukt kan aldrig ta sig ut. Detta trodde jag var regel 1A att ej bryta mot.

Har jag fel? Måste jag stoppa snickaren innan han går vidare?

Milkshaken
Nej det kommer inte bli för tätt, tvärtom enligt min mening, väggen kan andas genom träpanelen, och sen vidare ut i luften...

Ursäkta Milkshaken, det var väldigt dåligt formulerat av mig, jag har ändrat min första post.

Milkshaken
Ser det,,, och jag tycker det ser bra ut ändå,,,, Fast visst kan det låta som lite kaka på kaka....
;)

Men jag förstår inte vad du menar med att väggen kan andas ut. Materialet emellan de två tätskikten kan inte andas ut någonstans, all fukt blir instängd.

Jag klädde en gång en spånskiva med plast på bägge sidor och satte in som tillfälligt (...) fönster och lät den sitta kvar för länge. Efter ca ett år var mer eller mindre hela skivan alldeles möglig innanför plasten.

Milkshaken
Vad jag kan se så har du bara plast på en sida,,,, Tätskikt skriver du,,, är det Primern det ? Isf ska det inte vara nåt problem,,, kakel och fogmassan släpper igenom liksom primern från ett håll.... så det ska inte vara något problem vad jag kan se,,, men om nån mera snickare ser detta inlägget så kom gärna med synpunkter...

Nej inte primern.
Jag avser våtrumstätskiktet med det ena (som ju kletas på gipsen) och plastfolie (diffusionsspärr) med det andra. Mellan dessa två sitter det glespanel.

Milkshaken
Ser det fortfarande inte som nåt problem utan som ett normalt förfarande.....

phulden

Det skall inte vara diffusionsspärr om det finns ett tätskikt. Och eftersom du ska ha kakel så ska du ha ett tätskikt. Jag rekommenderar dessutom att inte använda gipsskivor, utan skruva upp en cementbaserad skiva istället. Det kan bli problem med gipsskivorna i ett våtrum med kakel. Det som händer är att vatten och fukt sugs in i fogarna och lägger sig i fixet. Där torkar det inte ur, utan så småningom tränger det igenom tätskiktet och det är då som gipsskivan tar stryk. Och det är på pappen på gipsskivan som beväxtningen börjar. Har man då en diffusionsspärr dessutom så kan inte fukten ta vägen någonstans. Detta tror nu många av försäkringsbolagen kommer att bli nästa stora skadekostnad i takt med kaklets starka frammarsch. Även vi som håller på med besiktningar och utbildningar (jag är bygga-bo utbildare certifierad av boverket) ser tendenser åt det hållet.

Ta du ett snack med din snickare, och skriv gärna hans kommentarer här på forumet.

Lycka till/Tartan

Milkshaken
Äntligen fick man nya rön,,,, som gammal snickare så byggde vi på det sättet som deras snickare gör..... tack... phulden..

Tartan,
jag har skrivit dig ett privat meddelande. Jag vill gärna prata med dig.

Milkshaken skrev:
Äntligen fick man nya rön,,,, som gammal snickare så byggde vi på det sättet som deras snickare gör..... tack... phulden..
Vad menar du? Är du resignerad över "nya rön"?

Milkshaken

Jag är också intresserad av vad du menar. Jag är gammal snickare med 27 år i branschen. Men man måste uppdatera sig i takt med nya tekniker och material.

Tartan

Milkshaken
Standard för hur vi byggde var,,,, utebeklädnad, asfaboard, regelverk+ isolering,plast (Diffusionsspärr), 2 lager gips, tapet... Om man utgår från det som grundkonstruktion.
Sen om ett våtrum var mot yttervägg så var det primer, kakelfix och sist kakel...

Jag utgick från den grundkonstruktionen i min bedömmning.

Bob_the_builder
OK. "Problemet" är att primer inte är godkänt som tätskikt utan är bara något som ökar vidhäftningen av kakelfixet mot gipset. Tätskikt bakom kakel består normalt sett av rollad gummimassa.

Väldigt intressant ämne som ni tar upp i denna tråd. Jag tycker ni skall läsa på och uppdatera er mer om Matakis diffusions öppna system som andas och har liknade egenskaper som Gortex nämligen Halotex.

http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf

När det kommer till badrums ytterväggar där man har risk att få dubbla tätskikt; Gummimembran och ÅB-plast folie. Bör man istället använda ett bromsande skikt Halotex D50, som gör att fukten kan "andas" ut genom konstruktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.