Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Skruva istället för att spika reglar

Hej,

Jag tänkte bygga en carport med förråd vilket till största delen kommer att ske på kvällstid. För att inte störa grannarna ( :ännu mer) tänkte jag skruva ihop reglarna istället för att skrå spika dem.

Men frågan är då hur man gör dettta? "skråskruvar" på samma sätt som man spikar eller använder man en annan teknik?

Vilken dimension/storts/hur många behöver man?

Reglarna är 45*120 och förrådet blir ca 3x3,6 meter,

//Tomas

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Re: Skruva istället för att spika reglar

Tjena!

Klart det går att skruva, men det är också lite äpplen och päron här.

Vill du skruva så använd byggbeslag och ankarskruv så slipper du fundera på att skrå skruva.

Mvh
    Jante

3.    länk #3

OK, helst skulle jag slippa beslagen, men om man nu använder desssa hur bör man dimensionnera dessa?

Kan väl inte behövas speciellt stora. En skråspikning är väl inte så hållbar för andra belastningar än i sidled vilket ett ganska litet besag borde kunna motsvara? Eller?

//Tomas

4.    länk #4
    mattiasps avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2004
    Ålder: 43
    Län: Västmanland

Det går utmärkt att skråskruva. Jag brukar förborra den ena delen så att det "drar" ordentligt. Vid skråskruvning har jag använt 4,5x80 eller 5x80. Numer har jag spikpistol, och kommer aldrig mer att bygga regelstomme utan den.

När man har småbarn som sover i rummet intill, är det rimligt att "tystsnickra", men om det bara är grannar, så föreslår jag att man i stället bygger snabbt och rationellt med cirkelsåg och spikpistol. Då blir plågan i alla fall kort.

Jag har även provat beslagvarianten, och det tar evig tid och blir dyrt

Skall du såga för hand också?
    Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!

5.    länk #5
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

Vinkeljärn tex,,,,, Behöver inte ta sålång tid,,,, man kan ju förarbeta genom att måtta först, skruva dit järnen i syll och takregln och sen resa stolparna,,, för att sen skruva alla direkt ..

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Jag gjorde som så att jag fäste mina reglar med 50X50X30? vinkeljärn och när stommen var uppe och klar då gick jag runt och drog i lite låsande 4" spik.

I mitt fall så var jag ensam om bygget så det var praktiskt att göra allt klart med justerbara saker innan jag spikade. Bör funka för dig också då det bara blir någon timmes spikande i slutänden

7.    länk #7
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

hehe ungefär vad jag förklarade Mats_o

8.    länk #8

tjena alla,

Jag tänkte att jag skulle bygga väggarna i sektioner på marken som jag sedan reste tillsammans med ett gäng starka kompisar.

Hur fungerar det att skruva genom syllen/hammarbandet och rakt in i reglarna. är detta en sämre konstruktion?

Hur har ni fäst kortlingarna? Skråspikning eller spik genom reglarna?

//Tomas

9.    länk #9

Att skruva rakt igenom tycker jag var utmärkt. Gjorde så med hammarbandet och 90 mm konstruktionsskruv. Tänk på att sätta spikband eller liknande i ett kors över dina sektioner så att du låser dem i sida.

10.    länk #10

Varför skruvade du inte i syllen mats_o?

behövs upp spikbandet om man har utegips på utsidan : och plywwod på insidan?

Men det är klart under tiden man bygger väggarna kan det ju vara skönt att veta att dom inte rör sig.

11.    länk #11

Av en väldigt enkel anledning. Jag monterade syllen först och hadde således fått gräva mig under plattan och skruva genom isolering,platta och syll *

Jag byggde helt ensam och hadde inte kunat resa en hel vägg i taget så därför fick jag göra som så att jag satte syllen på plats, monterade och riktade hörnen, monterade spikbandet och sist satte jag vägreglarna

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01