Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

Hur bygga trumma?

Känner mig lite osäker vart detta egentligen passar in men men....

Vi har en firma som håller på att installera en FTX lösning i vårat sutteränghus från 60-talet med lite för höga radonvärden.

Det lutar åt att dom blir klara nu på fredag och då återstår lite inbyggnad av ventilationsrör för mig. Jag ska göra följande:

1. Bygga in ett 9 meter långt 100mm rör som sitter i hörnet mellan vägg och tak (en horisontell trumma)

2. Bygga in ett 4 meter långt 200mm rör som sitter i hörnet mellan vägg och tak (en horisontell trumma)

3. Bygga in 2 * 200mm rör som sitter i ett hörn i ett rum och går från golv till tak (en vertikal trumma).

Nu till min fråga.... Hur bygger man enklast en trumma och vilka material använder man? Ena trumman kommer att vara under marknivå i ett sutterängplan vilket gör att man kanske bör tänka till vad man ska använda för material.

Förklara gärna stegvis

Tack på föhand.

2.    länk #2
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Re: Hur bygga trumma?

Använd regel 45x45 (ca) som Du skruvar längs med röret på vägg o tak. Försök att få regeln så nära upp bakom röret som möjligt, för att inte trumman skall bli onödigt stor.
    Kapa till remsor av spån eller gips i det måttet (120--130mm) som du ser att de behöver vara för att hamna i vinkel med tak o vägg. Kapa en regel och skruva längs ena kanten på spånet/gipset, och skruva sedan den andra skivremasan ihop med med den första så att de båda remsorna bildar en vinkel, och är hopskruvade. Lyft sedan upp skivvinkeln och skruva fast i tak/väggregel. Ock så en till och en till....
    Spackla och väva/tapetsera sedan lådan, så att du döljer den,=mitt tips.
    Var noga med att mäta och kolla så att regeln inne i vinkeln inte blir för stor så att den tar i röret, räcker nog med en 30x30mm.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

ovanstående funkar men här kommer ett tips till...
    Använd plåthörn 50'5 för att minska mer på trumman... Fäst dessa i tak och på vägg.

Häng först upp skiva från tak och ner...Fäst sedan en plåt vinkel i denna och sedan kör du underkanten..
    AAnvänd gärna dubbelgips för ljudets skull...

4.    länk #4
    saturnuss avatar

mr Z skrev:
    ovanstående funkar men här kommer ett tips till...
    Använd plåthörn 50'5 för att minska mer på trumman... Fäst dessa i tak och på vägg.

Häng först upp skiva från tak och ner...Fäst sedan en plåt vinkel i denna och sedan kör du underkanten..
    AAnvänd gärna dubbelgips för ljudets skull...
    Går också naturligtvis, med viss oro för resonasljud :
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

5.    länk #5

Tack för bra svar.

Resonansljud? Menar du att ljudet från ventilationen skulle kunna låta igenom?

Hänger inte riktigt med

6.    länk #6
    saturnuss avatar

När man använder plåt/vinklar som infästning, som i detta fallet i en trumma, så är det inte ovanligt med att det uppstår resonansljud, eftersom skivorna här, inte ligger dikt an mot infästningen hela vägen. Det är därför också viktigt att själva röret är uppfäst för sig, och inte ligger an mot trumman. Vad du kan göra för att använda plåtvinklar, blir kanske enklare, är att på några ställen i trumman lägga isolering runt röret, då upphör risken med resonansljudet. Det är ju trots allt en trumma du skall bygga, och en sådan brukar transportera ljud eller vibrationer.

7.    länk #7

Tack för svaret. På ett ställe så är väggen under mark och där misstänker jag att jag måste köra med plåtreglar.

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Ingen isolering alls på spiroröret?

9.    länk #9
    saturnuss avatar

synpunkter skrev:
    Ingen isolering alls på spiroröret?
    jaså, och varför inte det då?? Mina ligger inbäddade i isolering på vinden till frånluften.

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Det var en fråga. Inget ställningstagande

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

saturnus2 skrev:
    När man använder plåt/vinklar som infästning, som i detta fallet i en trumma, så är det inte ovanligt med att det uppstår resonansljud, eftersom skivorna här, inte ligger dikt an mot infästningen hela vägen. Det är därför också viktigt att själva röret är uppfäst för sig, och inte ligger an mot trumman. Vad du kan göra för att använda plåtvinklar, blir kanske enklare, är att på några ställen i trumman lägga isolering runt röret, då upphör risken med resonansljudet. Det är ju trots allt en trumma du skall bygga, och en sådan brukar transportera ljud eller vibrationer.
    Du får ursäkta mig men Skivornas infästning och resonansen är väl 2 helt olika saker... I min värld uppstår resonans vid en given frekvens i ett mer elller mindre slutet system. Visst en taskig infästning är en taskig infästning och plåt eller trä spelar ingen roll i detta fallet...

Och angående isoleringen så e det listigt att använda den i alla former av trummor/slitsar för att minska just resonansen.. Sen det viktigaste av allt fler skivlager standard brukar vara 2 lag för just ljud och brand...

12.    länk #12
    saturnuss avatar

mats_o skrev:
    Det var en fråga. Inget ställningstagande
    Förlåt, jag funderade lite över det först.

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: Nov 2004

Med mitt lilla inlägg, en fråga, menade jag att isolering på ventrören är viktigare än om man bygger med trä/plåt/gips osv.

14.    länk #14

Kan det vara idé att klä in trumman invändigt med någon form av ljuddämpningsmatta eller liknande??

15.    länk #15
    saturnuss avatar

brevik skrev:
    Kan det vara idé att klä in trumman invändigt med någon form av ljuddämpningsmatta eller liknande??
    Jag tror den kan vara för stum, vanlig isolering räcker, men packa den inte.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01