Hej

Vi ska bygga ut vårt hus i sommar/höst, med 67 m2. För vår egen del blir det mest målningsarbete, medan entreprenören bygger resten. Funderar dock på om det inte går att köpa redan vitlaserad panel till taket (ryggåstak), dubbelfasspont som är mellan 18 och 22 mm tjock.

Någon som har tips om detta???

Hej!

Var på ByggOle i Nacka igår och de hade vitvaxad inomhuspanel. Vet inte riktigt vad det är egentligen, men det såg ut som vitlaserat när man tittade på den.

/pinebar

Vet att Beijers har vitlaserad panel, ska nog finnas på dom större byggvaruhusen.. Dock lite dyrare än att lasera sj. ;)

Jag köpte på Bauhaus för något år sedan, kommer tyvärr inte ihåg priset.

/Lars

Vi satte sådan här i hela vårt tak..

http://www.siljan.com/8c-panel_produkt1.asp

Lutbetsat är det, men det ser nästan lite vaxat ut.. Personligen gillar jag inte riktigt vitlaserat, tycker det lätt ser lite rosa ut och dessutom gulnar det med tiden. Tydligen skall det jag länkade till vara mycket färgbeständigare. Vårt har suttit uppe i 3 år nu och det har exakt samma nyans som när det var nytt..

Priset låg (har jag för mig) på dryga 110kr/kvm.

Byggmax har också vitvaxad, från Moelven trä. Har sådana i mina innertak. Raka och fina är dom också. Har testat från Gapro och dyl innan, men Byggmax panel var klart bäst kvalitet.

Tack för alla svar.

Intressant med vitvax mm som alternativ till vitlasering. Jag vill INTE att det gulnar, så detta måste jag kolla upp...

Det som var köpt på Byggmax, menar du det som var 15mm tjocklek? Vi måste ha minst 18mm, helst 22mm för att det ska hålla upp isoleringen under ordentligt har vi fått veta.

Mvh Anna

Är det helt uteslutet att göra det själv?

Det går ju busfort att lasera själv och kan man bara stå ute och hantera virket så är det ju fixat på en dag. Det torkar ju fort också så gör ni det nu kan ju virket få torka till sig lite innan det spikas upp.

::)

Det var tänkt att vi skulle måla panelen själva, men vi kom på andra tankar när vi hittade färdiglaserade till billigare pris (på Byggmax) än det som vår byggentreprenör lagt in i kalkylen. Nu var den inte i rätt tjocklek, men vi började då fundera i dessa banor. Måla all ytterpanel mm kanske räcker, tänkte vi, men du har kanske rätt i att det är lätt gjort och blir billigare i slutänden.

Mvh Anna

Bob_the_builder
Lånar tråden och spinner vidare lite: ni som har laserat själva - har ni kvistlackat först? Funkar det bra utan eller blir det ohjälpligt gula fläckar av kådan efter ett år? Jag kan ju inte tänka mig att den färdiglaserade panelen är "kvistbehandlad" nämligen...

Bob_the_builder skrev:
Lånar tråden och spinner vidare lite: ni som har laserat själva - har ni kvistlackat först? Funkar det bra utan eller blir det ohjälpligt gula fläckar av kådan efter ett år? Jag kan ju inte tänka mig att den färdiglaserade panelen är "kvistbehandlad" nämligen...
Jag har inte gjort det på den granpanel jag laserat. Det första jag satte upp har suttit där i ca 3 år nu tror jag och det är fortfarande inga konstigheter vid kvistarna.

Jag har både laserat själv och köpt färdiglaserad och fått gula fläckar i båda fallen.

Är det inte så att det endast är furan som gulnar?!

Det som var köpt på Byggmax, menar du det som var 15mm tjocklek? Vi måste ha minst 18mm, helst 22mm för att det ska hålla upp isoleringen under ordentligt har vi fått veta.
Man brukar spika glesläkt på takstolarna i vilken man sedan spikar panelen = 22+15 mm. Att spika direkt i takstolarna med c-c upp mot 120 cm men små pyttespik som man använder till panel och sedan lassa på som i vårt fall 45 cm isolering tycker jag verkar vådligt. De tjocklekar som du pratar om är ingen standardtakpanel...men allting går ju.
Är det inte så att det endast är furan som gulnar?!
; både gran och furu innehåller hartzer och gulnar därför med tiden då det utsätts för solljus. Gran gulnar dock betydligt mindre än furu. Furupanel får du å andra sidan en slätare yta på då den inte reser sig lika mycket vid hyvling och lasering. Detta har ingen större betydelse om man inte väljer en profil med mycket yta som man inte kommer åt att putsa av ytan på(vilket de gör vid lasering i fabrik).
Har just beställt färdiglaserad granpärlspontspanel...att lasera själv spar man ju pengar på men med färdig spar man tid ;)...dessutom är det ju ständigt en massa skit i luften (pollen och gud vet vad) så ute tyckte inte vi var ett allternativ att måla ute så utrymmesbrist avgjorde för vår del.

Hej
vad har du för dimensioner och vad fick du betala?

Jag lutar alltmer åt att använda en täcklasyr eller liknande, dvs ett vitare skikt än jag först tänkt... tur att man har några veckor på sig till beslut...

mvh Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.