Svara Nytt ämne
  1. 2006-08-28 21:52
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: mar 2004
    971 inlägg
    8 blogginlägg

25 bilder

Konstruktion av källarvägg

Hej!

Jag har ett souteränghus som jag ska renovera källaren i.

Väggarna består av putsad betonghålsten som är isolerade med "vassmattor" på insidan och sist puts.

Jag kommer behöva dra el samt vatten dolt i dessa väggar, och frågan är om jag skall fräsa in VP-rör och PEX i väggarna eller om jag ska riva ner puts och vassmattor och regla upp med plåtregel, isolera och gipsa.

Ytterligare en stor nackdel med den befintliga väggkonstuktionen är att det är mer eller mindre omöjligt att fästa något i väggen. Inte lätt att få fast skruv och plugg i ihopstrasslad vass. :-/

Väggarna ska senare även isoleras utvändigt med 50mm XPS eller EPS.

Vad tycker ni jag ska göra?

/Jonas
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-08-28 22:00
    Svara | #2

Re: Konstruktion av källarvägg

Vet inte hur du ska göra. Men det är inte så att dina väggar har träulit på insidan? http://www.traullit.se/
    Trä är ju alltid vanskilgt att ha i källare själv rev jag ner i det som blev badrum i källaren.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-08-28 22:12
    Svara | #3

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 443 inlägg
    Gillad 139 gånger
    64 bilder

Standardrådet brukar vara stålreglar i källare för att skapa luftspalter så att fukten kan ventileras bort

4. 2006-08-29 07:09
    Svara | #4

971 inlägg
    8 blogginlägg

25 bilder

Ja det kan vara träullit, men det ser inte riktigt ut som det...

Fast det är ju 50 år gammalt, så det kan ju hänt en del.

Rummet jag håller på med ska bli badrum, så hur ventilerar jag bort fukten ur väggarna samtidigt som jag fuktspärrar från insidan?

/Jonas

5. 2006-08-29 08:29
    Svara | #5

Jag har tolkat BRK reglerna så att man inte ska fuktspärra väggar och golv om man har oisolerad platta. Av detta tog jag då beslutet att riva träuliten. Putsa slätt och kör vidare. Fulktspärrade sedan bara i duschutrymme och runt golvbrunnar.

6. 2006-08-29 08:41
    Svara | #6

971 inlägg
    8 blogginlägg

25 bilder

Måste läsa på lite i BRK...

Funderar på om man skulle kunna sätta någon form av ventil på utsidan som vetilerade mellan innerväggen och betongväggen för att bli av med inträngande fukt...

/Jonas

7. 2006-08-29 09:37
    Svara | #7

Envisas man med att bygga innerväggar för döljning av kabel mm. så skulle jag köra med plåtreglar minerit och utrymme bakom som går att ventilera från grannrum. Bygga rum i rummet med andra ord. Men detta kostar utrymme och inte är hundra känner jag då man stänger in något man inte har koll på. Tog beslutet att el kan dra i taket och ner dit den ska till allt utom badkar och där kunde jag gå från grannrum utan att störa. Vattenrör utanpå då man ser ev läckor och större ombyggnads möjligheter för framtiden om man inte vill ha kvar badkaret. Annars går det nog att fräsa in rör i betonghålstenen oxå men bered dig på damm överallt.

8. 2006-08-29 11:07
    Svara | #8

971 inlägg
    8 blogginlägg

25 bilder

Problemet för mig är att jag har ett gjutet betongtak, så jag skulle gärna slippa dra mer saker än nödvändigt där...

/Jonas

9. 2006-08-29 12:36
    Svara | #9

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 716 inlägg
    Gillad 1 412 gånger
    193 bilder

Jonas_H skrev
    Hej!

Jag kommer behöva dra el samt vatten dolt i dessa väggar, och frågan är om jag skall fräsa in VP-rör och PEX i väggarna eller om jag ska riva ner puts och vassmattor och regla upp med plåtregel, isolera och gipsa.

/Jonas
    Isolera på insidan ska du inte göra.

Jag skulle nog riva ner väggen och regla med plåt precis som du tänkt dig. Att lätt kunna skruva upp saker värderar jag högt så det blir ju en bonus. Det är ju heller inte fel att ventilera väggen även om det nog inte behövs när du gjort dränjobbet ordentligt.

10. 2006-09-06 13:44

Nykomling Medlem: dec 2005
    10 inlägg

Vad händer på vintern om man inte isolerar källarväggen utan endast har reglar och gips med luftspalt? Kommer värmen innifrån att tränga genom ytterväggen och värma upp marken utanför och resultera i ännu mer fukt som tränger in i källaren eller rent av vatten.

11. 2006-09-06 15:09

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 716 inlägg
    Gillad 1 412 gånger
    193 bilder

procyon skrev
    Vad händer på vintern om man inte isolerar källarväggen utan endast har reglar och gips med luftspalt? Kommer värmen innifrån att tränga genom ytterväggen och värma upp marken utanför och resultera i ännu mer fukt som tränger in i källaren eller rent av vatten.
    I min lilla värld är det klokt att ha antingen isolering och/eller ett tätt skikt (typ platon) på utsidan om man tänker ha det varmt och skönt i källaren.

Å andra sidan har jag haft det varmt i källren i flera år nu och inte fasen blir väggen fuktigare av det..... Rent allmänt känner jag mig rätt skeptiskt till effekten av fuktvandring pga ångtryck. Jord har redan 100% relativ fuktighet så det kan inte bli mycket blötare. Det intressanta borde vara VAR någonstans i konstruktionen man får daggpunkten, dvs där vattnet i luften kondenserar och fäller ut i form av vattendroppar. Det man oroar sig för är förstås att man får detta innanför källarväggen eller i en konstruktion man inte ser.

12. 2006-09-06 19:07

Nykomling Medlem: dec 2005
    10 inlägg

MathiasS skrev

I min lilla värld är det klokt att ha antingen isolering och/eller ett tätt skikt (typ platon) på utsidan om man tänker ha det varmt och skönt i källaren.

Å andra sidan har jag haft det varmt i källren i flera år nu och inte fasen blir väggen fuktigare av det..... Rent allmänt känner jag mig rätt skeptiskt till effekten av fuktvandring pga ångtryck. Jord har redan 100% relativ fuktighet så det kan inte bli mycket blötare. Det intressanta borde vara VAR någonstans i konstruktionen man får daggpunkten, dvs där vattnet i luften kondenserar och fäller ut i form av vattendroppar. Det man oroar sig för är förstås att man får detta innanför källarväggen eller i en konstruktion man inte ser.

Tack för ditt svar. Jag är också övertygad om att dränering/isolering på utsidan är det bästa alternativet. Dock bor jag i en bostadsrätt med egen källare och denna fråga är därför av kollektiv karaktär.
    Det är så att jag rivit ned en gammal träullsmatta från ena ytterväggen och endast reglat och satt upp gips med luftspalt. Alltså inte isolerat. Jag hörde någon nämna att man måste isolera för att inte förlora värme ut genom väggen och förhindra fuktvandring in genom väggen. Man får mycket olika svar beroende på vem man frågar. Vissa säger att denna träullsmatta skall sitta kvar eftersom den har suttit där i X antal år, andra tycker att den skall bort omedelbart eftersom den innehåller organiskt material. Som du skriver så har du haft det varmt i källaren i flera år. Detsamma gäller för mig vintrarna innan jag gjorde denna renovering nu i somras. Jag har aldrig behövt ha igång ett element i källaren och ändå förmått ha en temperatur på omkring 22 grader.

Liknande ämnen

1. Under konstruktion.
    av Lessthan i forum Isolering
  2. konstruktion
    av twtwtw i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Takstol konstruktion
    av Bananaosten i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Konstruktion innerväggar
    av ulan i forum Hustillverkare
  5. Stabil konstruktion?
    av cubix i forum Grund & markarbeten