Bygga trappa på trappa?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2006-10-25, 22:38
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: jun 2005
Bygga trappa på trappa?

Vi har inte ens flyttat in och har redan ändrat oss....

vi har i nuläget en rak brant lofttrappa med kort stegdjup (och stängda steg) upp till en liten vindsvåning, det har nu visat sig att vi kommer vilja placera ett av barnen där uppe inom några år eftersom fler barn är på planeringsstadiet. Då känns trappen lite farlig för vardagsspring med barnsben. Har kommit på en ide att öka på stegen med 50% med hjälp av MDF och 45-reglar, samt svänga ut de sista stegen i hallen nedanför i form av en kvartscirkel.

Frågan är om trappen pallar att bära upp lite mer virke av den här sorten utan att förstärkas på nåt sätt. Jag inbillar mig att det går bra men det är ju bäst att kolla här först

2006-10-26, 07:41
Citera |  #2

Fullvärdig medlem

Re: Bygga trappa på trappa?

Hmm, eller skall man satsa på att förlänga bjälklagsöppningen och beställa ny trappa när det väl är dags att använda loftet? Eller är det raket-vetenskap att ge sig i kast med bjälklaget?: /

2006-10-26, 11:23
Citera |  #3

Forumgud

Medlem: aug 2005
Län: Stockholms län
Blogginlägg: 22

Om trappan pallar för en påbyggnad är väl svårt att säga utan att ha sett den...och hur som helst är det inte min starka sida att svara på sånt. Däremot har jag en annan fundering.
Du säger att om du skulle sätta in en ny trappa skulle du behöva förlänga bjälklagsöppningen - jag antar att det är för att en flackare trappa ska få plats utan man slår huvudet i öppningens kant när man går i den.
Men får du inte samma problem om du bygger på den befintliga trappan, det får ju också en flackare trappa till resultat?
Och om du ändå måste mucka med öppningen blir det nog snyggare med en ny trappa än en påbyggd som nog kan se rätt konstig ut.

Raketvetenskap - det beror väl på. Om nuvarande öppning håller sig inom ett bjälklagsfack, och trappan går ner parallellt med bjälklaget, så kan du förlänga öppningen inom samma fack och då behöver du ju inte modifiera själva bjälklaget såvida det inte sitter någon avväxling där som måste flyttas.
Om du måste ändra själva bjälklaget bör någon sakkunnig titta på det. Det kan också krävas bygganmälan för att ändra i bärande konstruktioner.

Lite OT: Den erfarenhet jag har av våra fyra barn (de yngsta är 2 1/2) är annars att man ibland är litet överdrivet rädd för detta med barn och trappor. Såvida inte trappan är öppen åt sidan, så att barnet kan falla rakt ner, och såvida det inte finns sten eller klinker i eller nedanför trappan, så gör sig små barn sällan särskilt mycket illa när de ramlar utför trappor med någorlunda normal lutning - de är så lätta och deras kroppar så smidiga och flexibla. Men i det här fallet verkar det vara en ovanligt brant trappa och det kan ju vara en annan sak.

2006-10-26, 20:42
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Jag skall klä in grabben i fråga i skumgummi och låta honom springa upp å ner i trappen ett par timmar innan jag funderar vidare, trappen är inte brantare än att jag utan risk kan gå sakta ner med en tvååring i famnen, d.v.s utan att hålla i ledstången, tack för input, barn anpassar ju sig snabbt också det är värre med en annan

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons