Svara Nytt ämne
  1. 2006-10-31 16:13
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2004
    168 inlägg
    12 blogginlägg

2 bilder

Trappa inomhus - Köpa billig eller bygga själv?

Vi kommer att behöva två nya trappor en till övervåningen och en till källaren. Den ena under den andra. Vi ska ha svängda U-trappor alternativt trappa med vilplan (rak trapp halvägs, vilplan, trapp sista biten upp, form som ett "kantigt U")

Men oj vad det är dyrt med trappor. Det känns som att två trappor kommer att utgöra en stor del av vår budget. Två trappor á 25000 kronor!

En trappa som är uppdelad på två delar med vilsteg bör väl inte vara så svår att göra själv om man är noggrann och mer än normalhändig. Man kan kanske använda sig av limträskivor 30-40 mm tjocka för stegen och limträbalk till vangstycken.... Men det verkar som om alla undviker att göra trappor själv. Har jag fel eller varför ska man inte göra trappan själv?

1. Jag vill gärna ha tips på billiga trappor. Ska man ta bilen till Polen eller Lettland och köpa där?

2. Har någon byggt själv? Tips? Ritningar? Länkar?

Byggstart våren -07
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-11-13 11:08
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2003
    219 inlägg

1 bilder

Re: Trappa inomhus - Köpa billig eller bygga själv

Jag har byggt en egen trappa till övervåningen och det var inte helt lätt! Några tips;

* Jag använde en del golvträ och det var tvunget att torka på plats rätt länge så har man brådis är det inte att rekommendera
    * Mät och räkna många gånger innan du tillverkar vangstyckerna!
    * Tänk på hur första och sista steget skall vara ...
    * Gör en modell i "ful-trä" innan du sätter sågen i "fin-virket"
    * Provgå steghöjden i modellen så det känns ok. Låt även dom ev. andra i familjen gå i modellen så slipper du gnället i framtiden.

Lycka till!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-11-13 16:51
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2005
    275 inlägg

Vi fick vår täta u-trappa från snickarlaget för 2 veckor sedan. Jag skule inte drömma om att tillverka en sådan trappa själv i alla fall!
    Drygt 200 kg fint bearbetade träbitar som passade ihop med en precision som om dom gör kullager annars...
    Innan hade vi en rak trappa, som jag byggde själv, detta var under byggtiden, men trots att den var gjord i "vanligt" regelvirke kostade materialet till den strax under 2000 kronor, då var den rak, öppen, obehandlad och räcke ingick inte.
    25 eller 30-tusen för en färdig trappa är billigt!!
    Spara in på rörläggaren eller att måla själv, men köp trappan!
    mvh
    greenbay

4. 2006-11-15 11:12
    Svara | #4

dave_Rs avatar
    Junior medlem Medlem: jul 2006
    35 år
    95 inlägg

9 bilder

Glöm inte formeln om du inte redan visste om den!
    2st sättsteg +1st plansteg = mellan 61-63 för att trappan inte skall kännas obehaglig att gå i.

Kanske du hittar en blocket finns en hel del både privat och företag!

Visserligen gör det själv tips till utomhustrappa men kanske lite inspiration!

http://www.viivilla.se/gordetsjalv.a...t&sCat=141

5. 2009-04-24 13:54
    Svara | #5

Nykomling Medlem: apr 2009
    kronoberg
    4 inlägg

Jag har kollat lite på www.atab-trappan.se för att få lite hum hur jag kan bygga. Jag är intresserad av att bygga en L-trappa som passar bäst för min planlösning.

6. 2010-04-18 23:26
    Svara | #6

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 440 inlägg
    Gillad 169 gånger
    316 bilder
    Är i behov av en ny trappa, kontaktade en lokal tillverkare som sa 15tusen för deras enklaste modell.

Har sökt runt lite vilka andra företag det finns att välja på.

Även läst den artikel som Byggahus skrev där de nämnde "Trappteknik.com säljer ritningar till den som vill tillverka sin trappa själv." fast frågan är om man vågar, slutar väl med massa knarr och elände. Vore intressant att veta priset på en ritning dock, får se om jag ringer dem...

Kikat lite på blocket efter raka trappor men ont om dessa.

www.onsalatrappan.se som nämndes här går inte att besöka längre.

Men lyfter frågan ifall fler uppdaterade tips kan strömma in.

7. 2010-04-23 14:17
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2006
    125 inlägg
    Gillad 4 gånger
    24 bilder
    Jag byggde Vår trappa själv.
    Är grymt nöjd med både resultat och pris!
    Enkel regelstomme, klädd med gips och tillsågad bänkskiva.
    Dörr sitter numera monterad i hålet och vips så hade vi även ett förvaringsutrymme..
    Egen designad rörspalje som inte helt fullt följer reglerna då den inte går ända ner, men lite får man offra för känslan.
    Trappan är helt stumm och knarr fri.
    Kostnaden landade på 7500:- inkl spalje och dörr
    IMG_0007.jpg (4476 visningar)  

IMG_0008.jpg (2384 visningar)  

DSC00447.jpg (757 visningar)  

DSC00444.jpg (960 visningar)  

Kallebo, Mixar´n och en till gillar detta.
    Kallebo, Mixar´n, Songoku gillar

8. 2010-04-30 00:25
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    106 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder
    Snyggt jobbat!

Tänkte eventuellt få en inredningssnickare att bygga vår. Tanken är att man ska uppleva den som massiv i ek eller valnöt. Den ska vara täckt och med vilplan. Frågan är om det är värt att beställa den helt massiv eller om man först ska bygga en stomme i konstruktionsvirke och sedan klä den med skivor i ädelträt. Blir väl en prisfråga, men kanske också en estetisk fråga då jag gissar att man har svårare att dölja infästningar om den är massiv.

Viktigt är att den blir knarrfri. Din är ju helt ny, frågan är om den kommer knarra senare. Hur tänkte du för att minimera risken? Skruvade du t.ex.?

9. 2010-04-30 10:51
    Svara | #9

125 inlägg
    Gillad 4 gånger
    24 bilder
    Savoy skrev Visa original
    Snyggt jobbat!

Tänkte eventuellt få en inredningssnickare att bygga vår. Tanken är att man ska uppleva den som massiv i ek eller valnöt. Den ska vara täckt och med vilplan. Frågan är om det är värt att beställa den helt massiv eller om man först ska bygga en stomme i konstruktionsvirke och sedan klä den med skivor i ädelträt. Blir väl en prisfråga, men kanske också en estetisk fråga då jag gissar att man har svårare att dölja infästningar om den är massiv.

Viktigt är att den blir knarrfri. Din är ju helt ny, frågan är om den kommer knarra senare. Hur tänkte du för att minimera risken? Skruvade du t.ex.?
    Ny å ny, trappan har nu används i 1,5 år.
    Mina steg (ek stegen) är bara klädsel och är skruvade underifrån. de skruvarna fick jag efterspänna i vintras så jag har nu beslutat mig för att limma dem istället.
    Regel konstruktionen är skruvad och har ännu inte visat tendens att knarra.

10. 2010-05-05 18:51

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    Undvik att limma stegen, skruv är det som gäller.

11. 2010-05-05 20:06

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 440 inlägg
    Gillad 169 gånger
    316 bilder
    Har beställt en nu, de har inte varit här och mätt än dock, plus att de var fullbokade i några månader så det kommer att dröja.

Den ena sa att det var inga svårigheter att montera ihop den själv, eller låta snickare göra det.

Funderar på att bara köpa stommarna, och själv ordna ek-stegen och sånt.
    -Vore man dumsnål att göra detta på egen hand måntro?

12. 2010-05-06 14:34

125 inlägg
    Gillad 4 gånger
    24 bilder
    Immobil skrev Visa original
    Undvik att limma stegen, skruv är det som gäller.
    OK...vad är nackdelen med att limma?
    har limmat översta och understa stegen då det inte gick att skruva dessa. Har inte märkt några nackdelar, snarare tvärt om då jag slipper efterspänna.
    Visst, det blir lite tuffare att ev. demontera och byta steg...
    Använde mig av PL400

13. 2010-05-06 16:37

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    Limmet kan få trappan att knarra, samma sak med silicon. Skruvar man ihop den har man möjlighet att efterspänna den vid olika årstider.

Har dock ingen erfarenhet av PL400 i samband med trappor. Det jag vet är, att om limmet är lösningsmedelsbaserat kan det ge missfärgningar på steg och vangar.

14. 2012-01-20 18:40

Nykomling Medlem: jan 2012
    Kristianstad
    2 inlägg

Hej
    Så supersnygg trappa. Du får gärna lägga ut tydligare ritningar på din trappa. Stl på brädor etc.

15. 2012-01-20 20:16

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2009
    Västra Götaland
    415 inlägg
    Gillad 5 gånger
    1 bilder
    Byggde trappa själv med pappa för runt 4-5', blev riktigt bra. Försökte rita upp det i cad men det blev inte så bra så vi ritade upp det på en stor skiva och kopierade därifrån sen.

Limmade med PL400 och hittils inget knarr.

Songoku gillar detta.
    gillar

Liknande ämnen

1. Bygga trappa själv?
    av lenaigen i forum Inredning
  2. Bygga en ny inomhus trappa
    av Therese W i forum Socialt & projekt
  3. bygga själv eller köpa takstolar
    av man79 i forum Tak & vind