1 435 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Regeldimention och avstånd vid plastmatta.
Hej!
Har ett rum som det ska byggas grovkök i och undrar lite över regeldimention och avstånd i golvet.
Reglarna som finns idag är ca 60*220mm och CC 100. Vad ska jag ha sen? Golvspån? Limmas?
Det ska ligga en platsmatta som ytskikt.
Tidigare har golvet varit isolerat med sågspån men det måste rivas ut pga en vattenskada. Vad är bäst och isolera med i ett hus ifrån sekelskiftet? Golvet var ganska dragit innan, ska man försöka "vindtäta"?
Tack på förhand!
Mvh Peter
Har ett rum som det ska byggas grovkök i och undrar lite över regeldimention och avstånd i golvet.
Reglarna som finns idag är ca 60*220mm och CC 100. Vad ska jag ha sen? Golvspån? Limmas?
Det ska ligga en platsmatta som ytskikt.
Tidigare har golvet varit isolerat med sågspån men det måste rivas ut pga en vattenskada. Vad är bäst och isolera med i ett hus ifrån sekelskiftet? Golvet var ganska dragit innan, ska man försöka "vindtäta"?
Tack på förhand!
Mvh Peter
CC100 är lite långt mellan för normala golvrekommendationernasom används idag.
Antingen så kan du regla på med ytterligare regel mellan nuvarande, eller nyttja tjockare golvspån.
Vill du ha fall i utrymmet till en golvbrunn?
vad ska det mer finnas för pryttlar där? Varmvattenberedare, tvättmaskin etc?
Antingen så kan du regla på med ytterligare regel mellan nuvarande, eller nyttja tjockare golvspån.
Vill du ha fall i utrymmet till en golvbrunn?
vad ska det mer finnas för pryttlar där? Varmvattenberedare, tvättmaskin etc?
Hade tänkt och regla emellan befintliga reglar. Ska jag köra cc60 eller måste jag gå ner på cc30? Vilken dimention på reglar måste jag ha? Hur fäster jag lättast dom nya reglarna i dom gamla?
De kommer finnas en bergvärmepump och tvättmaskin och lite sånt i rummet så det kommer bli ett par golvbrunnar. Men jag vet inte hur viktigt det är med fall om det normalt inte ska vara vatten på golvet.
De kommer finnas en bergvärmepump och tvättmaskin och lite sånt i rummet så det kommer bli ett par golvbrunnar. Men jag vet inte hur viktigt det är med fall om det normalt inte ska vara vatten på golvet.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Golvspån skall skruvas OCH limmas mot reglarna om man lägger klinkers på. Det ger en bättre stabilitet. Men jag tror inte att det är ett krav för mattläggning. Å andra sidan så är det väl alltid bra med lite stabilitet. Enda nackdelen med limningen är att det är ett rent h..e att riva vid nästa ombyggnad.
Spånet skall givetvis alltid limmas i skarvarna, kolla monteringsregler från tillverkaren, för exakt var limmsträngarna skall läggas.
Det skiljer lite mellan olika tillverkare av golvspån, vissa fabrikat måste ha en regel som stöd under skarvarna, andra får skarvas i "fri luft". Det har med utformingen av sponten att göra, det blir olika hållfsthet på skarven med olika fabrikat.
Spånskiva skall alltid ha stöd under alla kanter. Så ex. runt brunnen skall skivan ha stöd av reglar i alla riktningar. Samma utefter väggarna, det måste kotlas in reglar på tvären mellan golreglarna så att skivan har stöd under kanten.
Spånet skall givetvis alltid limmas i skarvarna, kolla monteringsregler från tillverkaren, för exakt var limmsträngarna skall läggas.
Det skiljer lite mellan olika tillverkare av golvspån, vissa fabrikat måste ha en regel som stöd under skarvarna, andra får skarvas i "fri luft". Det har med utformingen av sponten att göra, det blir olika hållfsthet på skarven med olika fabrikat.
Spånskiva skall alltid ha stöd under alla kanter. Så ex. runt brunnen skall skivan ha stöd av reglar i alla riktningar. Samma utefter väggarna, det måste kotlas in reglar på tvären mellan golreglarna så att skivan har stöd under kanten.
hur lång spännvidd är det. sen lägg en regel till emellan.sen boxa. snickare kallar det för kottling samma sak.allt har med spännvidd att göra. hur långt är det. du kan svetsa in stål mm men längd. samma beräkningar man gör på broar med underspant
Klicka här för att svara