Ställer min fråga i verktygsforumet även om den kanske platsar bättre i något byggkonstruktionsdimensionstjohejsan. Får en känsla av att praktisk erfarenhet här duger gott :)

Tänkte få tummen ur och fixa ett balkongräcke till huset nu i sommar. Räcket ska täcka en klassisk indragen gavelbalkong ala 70-tal. total bredd runt nio meter. Stolparna förses med "plattor" och skruvas med två(?) betongexpander in i framkant på den gjutna plattan på balkongen. Tanken är att efterlikna ett räcke jag såg hos en granne och som jag tagit mått på. Skiss på räcket:

skiss.jpg

40x20- samt 50x25-profilerna vänds så att den smala sidan pekar utåt. 10x10 stångstålet uppgraderar jag nog till 12x12. Avstånd mellan stolparna tänkte jag ungefär en meter.

Min fråga är om det räcker med 2mm gods i 40x20 samt 50x25-profilerna?

Det beror på ståltyp, sist jag gjorde räcken valde jag rostfritt i 40x20 mm, och då stod valet mellan 1,5 mm, 2 mm och 3 mm i godstjocklek.
Valet föll på 3 mm då de övriga dimensioner flexade lite väl mycket.

Spontant tycker jag att 2mm känns lite klent men hittade endast 2mm hos stålgrossisten jag kollade hos. Ser dock att flera andra grossister har konstruktionsrör i rätt dimensioner 3mm. Lutar ju åt det senare.

Jag har 2mm i mina räcken.....tycker det är stadigt nog...

2mm kanske räcker med tanke på att profilerna sätts på "högkant" i förhållande till belastningen. Dock brukar jag alltid ta i så att jag kräks när det ska konstrueras i metall, mestadels för att det är lättare att svetsa och man slipper bry sig om belastning :) Man får dock lida när det ska flyttas...

Tack så mycket för den länken Enk!

Nu återstår bara att klura ut vem som har de lite mer udda dimensionerna 40x20x3 samt 50x25x3 KKR. Tidigare har jag fått bra priser hos Skåne Handellstål men de lagerför inte de aktuella dimensionerna

Jag hade absolut kört 3mm, främst för att det är mkt lättare att svetsa lite tjockare m pinne.

Frågan var detta material införskaffas kvarstår dock :)

Byta till storlek de har? Kolla tibnor?

Vad får det kosta?

Vill minnas att jag tyckte Tibnor var rätt dyra jämfört med Skåne Handelsstål men det är ju värt att kolla upp igen. Vad det får kosta? Ja det blir ju lite vad det blir men jag brukar finna viss tillfredsställelse i att jaga fram bra priser.

Vi renoverade föräldarnas balkong för några år sen. Det är en betongutbyggnad på 2*14m. Stolparna fästes med vanliga stolpjärn och Hiltihit rakt ned i plattan.
Det svajar lite, inte så att man är orolig, men mer än nyttigt även om det sitter säkert.
Idag hade jag bultat vinkeljärn 50*50*3, 200mm höga med två expander i framkant på plattan istället, det känns stabilare och säkrare, framförallt på svajigheten utåt.

edit1:
Stolparna är tryckta 70*70 i den lösningen.

edit2:
Läste frågeställningen igen. plh vill ha enbart stål i räcket?
Hur stor är balkongen? Är det värt en bredare överliggare för att kunna ställa ölen på den (groggveranda? ;) )

Jag hade valt en lite kraftigare dimension till stolparna, 50*25*3mm eller kanske 50mm blårör (vattenledningsrör) och sen en träöverliggare på 120*30, med bibehållen design på gallret.
Det rätt mycket moment på den höjden på räcket. Det kommer garanterat hålla även med klenare, men är känslan rätt?!

Redigerat:
phl skrev:
Vill minnas att jag tyckte Tibnor var rätt dyra jämfört med Skåne Handelsstål men det är ju värt att kolla upp igen. Vad det får kosta? Ja det blir ju lite vad det blir men jag brukar finna viss tillfredsställelse i att jaga fram bra priser.
Nja...jag tänke bara om det finns utrymme för att välja lite vad som helst....;)
Kanske några detaljer till räcket också....
http://www.arteferro.se/arteferro-produktoeversikt/smidesloesdelar-/c-29/c-117

phl skrev:
http://www.metallgrossisten.se/ ligger i Kristianstad, har bra priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.