7 505 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Bleka betongplattor
För några år sedan tvättade jag mina trädgårdsplattor ute med något bra medel, inte bara blev de rena utan även blektes de fint. (Rätt starkt medel ja).
Nu minns jag inte vad medlet hette och håller på att googla ihjäl mig efter det. Någon som vet något liknande?
Nu minns jag inte vad medlet hette och håller på att googla ihjäl mig efter det. Någon som vet något liknande?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Inte troligt att de blektes. De blev nog lika rena och ljusa som när de var nya. Troligtvis något lutbaserat (högt pH) som rensar allt ordentligt.
Mitt tips till dig var att använda klorlösningen på plattorna, inte på blommor och träd.blob skrev:
Man du har rätt, man bör förklara grundligt.
Det bör vara vindstilla, med avfettningsspruta eller liknande, 1/10 klor, resten vatten
akta växtligheten med omnejd, använd skyddsglasögon och andningsmask som klarar organiska ångor. Man får absolut inte dricka klorlösningen, om du ofrivilligt tar dig en slurk ring genast 112 och hänvisa till denna text.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Jag skojade med dig, du har rätt det kanske inte är så lämpligt med klorin.blob skrev:
Men om du är försiktig kanske det funkar om du inte flödar med lösningen?
Och, som du skriver, så ska det självtorka.
Redigerat:
Du hade rätt Johan Gunverth. Högtryckstvätten tog bort beläggningen och de blev ljusa och fina igen - helt utan medel 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden