För några år sedan tvättade jag mina trädgårdsplattor ute med något bra medel, inte bara blev de rena utan även blektes de fint. (Rätt starkt medel ja).

Nu minns jag inte vad medlet hette och håller på att googla ihjäl mig efter det. Någon som vet något liknande?

Klorin använder jag!
(Efter högtryckspolning)

Inte troligt att de blektes. De blev nog lika rena och ljusa som när de var nya. Troligtvis något lutbaserat (högt pH) som rensar allt ordentligt.

• Gilla
blob
  • Laddar…
Dör inte alla blommor och träd runtom när man använder klorin?

blob skrev:
Dör inte alla blommor och träd runtom när man använder klorin?
Var det inte trädgårdsplattor TS skulle bleka?

Jo?

blob skrev:
Jo?
Mitt tips till dig var att använda klorlösningen på plattorna, inte på blommor och träd.
Man du har rätt, man bör förklara grundligt. :)

Det bör vara vindstilla, med avfettningsspruta eller liknande, 1/10 klor, resten vatten
akta växtligheten med omnejd, använd skyddsglasögon och andningsmask som klarar organiska ångor. Man får absolut inte dricka klorlösningen, om du ofrivilligt tar dig en slurk ring genast 112 och hänvisa till denna text.
;)

Redigerat:
:)

när jag spolar bort lösningen lär den ta vägen förbi en rabatt med blommor på ett eller annat sätt. Eller ska jag låta den sitta kvar och självtorka bort?

blob skrev:
:)

när jag spolar bort lösningen lär den ta vägen förbi en rabatt med blommor på ett eller annat sätt. Eller ska jag låta den sitta kvar och självtorka bort?
Jag skojade med dig, du har rätt det kanske inte är så lämpligt med klorin.
Men om du är försiktig kanske det funkar om du inte flödar med lösningen?
Och, som du skriver, så ska det självtorka.

Redigerat:
Du hade rätt Johan Gunverth. Högtryckstvätten tog bort beläggningen och de blev ljusa och fina igen - helt utan medel :)

M
Kloret bryts ner ganska fort, och om du spär ut det rikligt genom att skölja av blir det inte så miljöfarligt ändå...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.