Byggahus.se
Jag har försökt att hitta ett svar på min fundering, men när jag söker så hittar jag för mycket info.
Mitt problem är att jag ska regla ut en (ytter)vägg med stålreglar och på den väggen vill jag sätta fast liggande panel. Hur ska jag fästa detta i stålreglarna?
Eller är det så att jag ska skippa stålreglar och regla med träreglar 10-30 mm från ytterväggen istället. Då har jag inga problem att fästa panelen...
 
Är det en källarvägg?
 
Du måste skruva panelen, alternativt skruva fast en spikregel.
 
mäh! :)
Jag står inför exakt samma frågeställning (insidan källarvägg alltså). Har inte bestämt hur jag ska göra än men skruva panelen är ju som sagt ett alternativ, om man nu hittar någon bra skruv. Ett annat alternativ jag funderat på är att skruva fast en stående 20x45 läkt på den stående stålregeln och sen spika panelen i den. Med ventilerad luftspalt bakom då. Matti_75 menade nog något liknande.
 
Redigerat:
Jag tilläggsisolerar just nu kåken med stålreglar. Kika på Lindab RFLEX.

Att skruva panelen verkar jobbigt - bättre att spika.
 
Jag skulle ha monterat en ångspärr på stålreglarna och sedan en tunn ribba, typ 22x45 som hehehe skriver. Sedan panel på detta.
 
Det går utmärkt att skruva panelen om man har en hygglig skruvdragare. Kör man färgmatchad skruv (vit till vit panel osv) så ser det bra ut dessutom, jag brukar köra med grabber gipsskruv 3,9x32. "Häng" vinkelhaken på brädan när du sätter skruven så hamnar den på samma ställe varje varv även ;)
 
Redigerat:
vojma skrev:
Jag skulle ha monterat en ångspärr på stålreglarna och sedan en tunn ribba, typ 22x45 som hehehe skriver. Sedan panel på detta.
Var är du med reglarna om du använder ångspärr, inte i källaren hoppas jag för din skull.
 
Sorry, hade inte klart för mig att det var källarvägg. Läste bara "yttervägg".
 
Har varit uppslukad av arbete i källaren, men tack för alla svar.
För att svara på viss frågor så Ja det är en källarvägg och ja det är yttervägg!
Funderar faktiskt på att köra på possum77's råd att skruva panelen och jag kör med Festool T15
så skruvningen är inget problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.