5 062 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Bredd på skorstenskrona
Håller på och murar en ny skorsten ovan tak då den gamla havererat pga frostsprängning. Tänkte toppa den med en ny gjuten skorstenskrona. Flera som jag pratat med föreslår att man "kragar ut" kronan 45mm utanför teglet samt gjuter den med droppnäsa. 45mm verkar komma från att de flesta bygger form med vanliga byggreglar.
Tycker 45mm skulle se konstigt ut på min skorsten, finns det någon större nackdel att gå ner till 35mm utstick? Fortfarande med trekantslist i formen för att få en droppnäsa.
Tycker 45mm skulle se konstigt ut på min skorsten, finns det någon större nackdel att gå ner till 35mm utstick? Fortfarande med trekantslist i formen för att få en droppnäsa.
Hur mycket den skall gå ut avgör du själv. Den sitter dock rätt högt upp och 10 mm ser man kanske inte jättestor skillnad på. Vår krona sticker säkert ut ca 90 mm, men den sitter 11 m upp så det verkar inte så mycket när man tittar upp. Droppnäsa har jag aldrig sett på kronor. Det är säkert inte fel, men viktigare är att toppen är konvex så att vatten kan rinna av.
Min skorstenkrona sticker ut ca 20 mm utanför teglet, skorstenen är 400x1500 i tvärsnitt. Vet inte vad som är lämpligt, men jag tänker göra en ny som är likadan som den gamla.
Klicka här för att svara