Svara Nytt ämne
  1. 2012-08-20 12:58
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2011
    Blekinge
    18 inlägg

13 bilder

Eternit?

Hej,

Jag skulle riva en vägg i min källare i ett hobbyrum som vätter mot en smuck i garaget och blev lite konfunderad av vad jag hittade i väggen. Jag vet dock inte om det är eternitskivor. Bifogar några bilder här så att någon sakkunnig kan utvärdera.

Efter att jag plockat bort lite träreglar och isolering så visade det sig att väggen var uppbyggd av 5 gamla dörrar och på baksidan(garageväggssidan) av dessa dörrar är skivor uppsatta med spik och skruv. De flesta skivorna är ca 104cm breda, 106cm höga och kring 4-5mm tjocka. En lite mörkare skiva är 120cm bred och 220 hög. Är det Eternitskivor tror ni?

eternit_framsida_hel.jpg (358 visningar)eternit_framsida.jpg (130 visningar)eternit_baksida.jpg (186 visningar)eternit_framsida_hel_stor_skiva.jpg (175 visningar)renovering3.jpg (146 visningar)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-08-20 13:01
    Svara | #2

Forumgud Medlem: jan 2008
    Västra Götalands
    3 960 inlägg
    Gillad 611 gånger
    32 bilder
    Mått, tjocklek och utseende stämmer tyvärr ganska bra med eternit, ja.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-08-20 13:05
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: maj 2012
    Västra Götalands Län
    1 241 inlägg
    Gillad 214 gånger
    Ser oerhört mycket ut som eternit dessvärre.

4. 2012-08-20 13:13
    Svara | #4

Blekinge
    18 inlägg

13 bilder
    Varför, varför, varför bygga en vägg av dörrar och eternitskivor? Jag vill kräkas på den. Den är visserligen bara 4 meter bred, men jag tror inte jag vågar plocka bort skivorna själv.

5. 2012-08-20 13:16
    Svara | #5

Västra Götalands Län
    1 241 inlägg
    Gillad 214 gånger
    nä jag vet. Jag har ett skjul stående på tomten som jag började riva som har eternit.... Måste också hitta någon som vill ta ned det.

6. 2012-08-20 13:16
    Svara | #6

Nykomling Medlem: feb 2012
    uppsala
    16 inlägg
    Gillad 2 gånger
    mandren skrev Visa original
    Varför, varför, varför bygga en vägg av dörrar och eternitskivor? Jag vill kräkas på den. Den är visserligen bara 4 meter bred, men jag tror inte jag vågar plocka bort skivorna själv.
    Vi hade eternitskivor på vårat hus, dom plockade jag ner själv nu i somras och det gick fint. Se till att använda munskydd så är det inga problem.

7. 2012-08-20 13:21
    Svara | #7

Västra Götalands Län
    1 241 inlägg
    Gillad 214 gånger
    Utomhus känns ju ifs rätt mycket roligare än inomhus om det dammar...

8. 2012-08-20 13:22
    Svara | #8

Blekinge
    18 inlägg

13 bilder
    Mina skivor är inomhus i källaren och vad jag förstått ska man ha heltäckande engångskläder, heltäckande mask med bra partikelfilter, blöta materialet, paketera i plast osv osv. Känns som om månlandningen 1969 var en fis i rymden jämförelsevis.

9. 2012-08-20 13:22
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: nov 2009
    Skåne
    63 inlägg
    Gillad 22 gånger
    81 bilder
    Jag plockade ner ett eternittak på ~280 m2 i våras. Som tidigare sagts, åk till ett riktigt byggvaruhus och köp en riktig ansiktsmask, halvmask med partikelfilter. Säg att det skall vara till eternit så tar dom rätt filter.

10. 2012-08-20 13:25

Junior medlem Medlem: nov 2009
    Skåne
    63 inlägg
    Gillad 22 gånger
    81 bilder
    De där med heltäckande dräkter, paketera i plast o.s.v. är för folk som jobbar 8 timmar varje dag med eternit. För oss som gör det en gång är det lite mindre känsligt. Men ha respekt för det!
    Blindnit gillar detta.
    gillar

11. 2012-08-20 13:34

bonniers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2006
    Östergötland
    1 765 inlägg
    Gillad 131 gånger
    68 bilder
    Precis som ovanstående, det är ingen större fara på taket, problemet uppstår när man håller på med det dagligen. En gång ingen gång

12. 2012-08-20 13:36

Blekinge
    18 inlägg

13 bilder
    Jo så är det kanske, men det känns ändå småjobbigt om det skulle börja damma när man plockar bort skivorna eftersom det är inomhus och då försvinner inte partiklarna ut i det fria... och det går inte att dammsuga upp partiklarna med en vanlig dammsugare heller. Härmed utnämner jag eternit till renoveringsdödaren nummer 1.

Är det någon som hyrt en sanerare som plockat bort eternit? Har mestadels läst om folk som tagit bort det själva när jag sökt i forumet.

När jag plockade bort isoleringen från en av de andra väggarna hittade jag följande kalender från 1976. Lite kul i all misär i alla fall
    kalendern.jpg (131 visningar)

13. 2012-08-20 14:57

Blekinge
    18 inlägg

13 bilder
    Mailade Anticimex angående sanering av eternitskivor och fick svaret att jag skulle vända mig till en snickare.

14. 2012-08-20 15:57

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2010
    Västra Götaland
    332 inlägg
    Gillad 6 gånger
    15 bilder
    Mikael.S skrev Visa original
    De där med heltäckande dräkter, paketera i plast o.s.v. är för folk som jobbar 8 timmar varje dag med eternit. För oss som gör det en gång är det lite mindre känsligt. Men ha respekt för det!
    När det gäller att paketera i plast så kan det mycket väl vara så att kommunen kräver det för att ta emot materialet. Kolla upp vad som krävs i den kommun och om det kostar att lämna det.
    Sent from my Lumia 800 using Board Express

15. 2012-08-20 16:51

Forumgud Medlem: jan 2008
    Västra Götalands
    3 960 inlägg
    Gillad 611 gånger
    32 bilder
    mandren skrev Visa original
    Är det någon som hyrt en sanerare som plockat bort eternit? Har mestadels läst om folk som tagit bort det själva när jag sökt i forumet.
    Japp, jag har gjort både och. Dvs dels tagit in firma och dels gjort själv. Firma så kom det två man i en dag och det gick på 8000:- (för några år sedan). Jag hade tänkt att de skulle ta ner hela skivor (satt i tak i fd pannrum och tvättstuga), men de slog ner det mesta med hammare... Jag lade mellan 60-80 timmar på att sanera rent efter dem.

Såhär i efterhand så skulle jag ha gjort hela skiten själv. Du kan hitta info om hur man gör genom att söka på nätet (arbetsmiljöverket). Det är som sagt ingen katastrof, men en del pill. Du skall ha mask med P3-filter (partikel, finhetsgrad 3). Använd dessutom engångsoverall (dammtät). Bygg "luftsluss" av byggplast och se till att du får undertryck i rummet du sanerar. Du kan hyra fläktar med filter, dammsugare osv. Men jag fuskade faktiskt och tog en gammal skrotfärdig med lång slang och ställde utomhus i regnet. Se bara till att du inte drar runt skiten inne i huset när du jobbar med det (och ha dammsugare med HEPA-filter för den vanliga städningen s.a. du faktiskt fångar fibrerna i fortsättningen). Sedan så är målet med saneringen att det skall vara rent och dammfritt när du är klar. Dvs allt grått skall bort, ytor borstas, skrubbas, och dammtvättas med trasa. Tänk som om det var pestbakterier du skulle ha bort. Inga maskinverktyg (killarna som kom, hade handslipat hela Kungälvs kommunhus eftersom målaren någon gång på 60-talet hade haft asbest i färgen för att förhindra rinn).

Har du som sagt bara rimlig respekt och gör som det står att man skall göra så är det ingen fara för någon inblandad.

Att bli av med skiten efteråt är som sagt svårare (och blir värre). Kolla med din kommun innan du börjar. Många ställer krav på dubbla plastsäckar/påsar med märkning på innersta och yttersta etc. etc. Det varierar och kostar allt mer pengar. Kraven på hanteringen har bara blivit hårdare och hårdare så tipset är att göra sig av med det så fort som möjligt, det kommer antagligen inte att bli varken lättare eller billigare.

Så, från en som varit där (dvs upptäckte asbesten i innertak mha dosfräs), andas, ta det lugnt. Det är ingen katastrof och går att hantera/ta bort för en rimlig penning.

Liknande ämnen

1. eternit
    av ovanligt i forum Grund & markarbeten
  2. eternit rör
    av peeeeer i forum Ventilation
  3. Eternit...
    av mickel i forum Tak & vind
  4. Eternit tak
    av wanabe i forum Tak & vind
  5. eternit
    av Henke i forum Byggmaterial & byggteknik