Ja den är antagligen bärande pga trappöppningen, om trappan hade gått 90grader åt ena eller andra hållet så hade den väggsnutten inte varit bärande. Du har antingen en eller två balkar vilande på väggsnutten, om du letar upp balkarna så vet du var du kan sätta pelare istället för väggen.
Nykomling
Medlem: apr 2012
västra götaland 37 inlägg
Vad innebär detta egentligen? Om jag tar ner innetaket så kommer jag se balken. ?
Kan jag då ställa en pelare där och sen riva väggen?
i
Eller räcker det att jag har behåller lite av väggen där balken vilar imot?
Vad innebär detta egentligen? Om jag tar ner innetaket så kommer jag se balken. ?
Kan jag då ställa en pelare där och sen riva väggen?
i
Eller räcker det att jag har behåller lite av väggen där balken vilar imot?
Kanske dumma frågor är helt ny.
Det kan jag inte svara på. Du har öppningar på båda sidor om denna vägg. Här måste man nog räkna på nedböjningen av bjälklaget då väggen är ersatt med en pelare.
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2010
Stockholm 344 inlägg
Är det bara den del av väggen ovanför trappan du tänkte ta bort? Det ser annars ut som väggen bär trappan.Troligtvis också golvet på våningsplanet. Kan vara en idé att ta bort lite av innertaket och se hur golvet möter väggen. Är det gammalt trägolv på träbjälklag kan du nog annars lätt se i vilken riktning golvet spänner.
Är väggen bärande kan det vara en bra idé att ersätta väggen med en balk som bärs av två pelare/alternativt förlängs till intilliggande väggar. En konstruktör på plats kan nog enklast avgöra vad som funkar bäst i din situation.